2857
Sök

Smart generator

170 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
Har en "smart generator"i min 2017 Jeep Compass
Någon som vet om man kan koppla bort detta?
Vet att det sitter en kontakt vid minuspolen som går att ta bort. Men vad kan hända om jag kopplar bort den?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 november 2019
På en såpass ny bil så lär du väl få en lampa att lysa på  instrumentbrädan som talar om att det är något galet med laddningen
Man ska nog inte röra något som fungerar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 131 Inlägg
1 november 2019
Varför vill du ta bort detta?:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

170 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
Ska införskaffa ett taktält mm och ska ha ett förbruknings batteri i bagaget. Och laddaren av detta går igång först när startbatteriet är fulladdat. Och med en smart generator så laddar generatorn aldrig batteriet helt fullt.

Edit :
Dock ska laddaren ha en kabel som ska kopplas till strömkälla som är på endast när bilen är igång. Så kanske den får Ladd signal där och inte från när start batteriet är fulladdat.
Senast redigerat av Sabang (1 november 2019)

716 Inlägg
1 november 2019
Varför inte bara ett skiljerelä?

170 Inlägg
1 november 2019
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Varför inte bara ett skiljerelä?

Har redan en ctek d250sa

7 486 Inlägg
2 november 2019
Gå in på Skyllermarks och kolla deras alternativa lösningar för extrabatterier i bilar, husbilar och båtar.

716 Inlägg
2 november 2019
Vad har cteken med ett skiljerelä att göra?

3 122 Inlägg
2 november 2019
Sabang skrev:
Ska införskaffa ett taktält mm och ska ha ett förbruknings batteri i bagaget. Och laddaren av detta går igång först när startbatteriet är fulladdat. Och med en smart generator så laddar generatorn aldrig batteriet helt fullt.

Edit :
Dock ska laddaren ha en kabel som ska kopplas till strömkälla som är på endast när bilen är igång. Så kanske den får Ladd signal där och inte från när start batteriet är fulladdat.

Har liknande 12-12v ctek, den laddar utan problem, första batteriet behöver inte vara fullt. Med smart generator kommer den ladda precis som vilken annan bil som helst när ditt förbruknings/extra batteri är lågt.

170 Inlägg
2 november 2019
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Vad har cteken med ett skiljerelä att göra?

Denna dc-dc laddare är en bättre lösning än ett skiljerelä.
Du kan även lägga till både sol/vind laddare vi denna.

170 Inlägg
2 november 2019
Trådstartare
Har liknande 12-12v ctek, den laddar utan problem, första batteriet behöver inte vara fullt. Med smart generator kommer den ladda precis som vilken annan bil som helst när ditt förbruknings/extra batteri är lågt.

Tack för den infon

716 Inlägg
2 november 2019
Ok.fattade det som om du skulle ladda "tältbatt" under tiden du körde...och bara ta ström från "tältbatt" när du var i tältet..

170 Inlägg
2 november 2019
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Ok.fattade det som om du skulle ladda "tältbatt" under tiden du körde...och bara ta ström från "tältbatt" när du var i tältet..

För tillfället ska jag det endast laddas medan jag kör.
Men det ska även driva kyl/frys 24 tim.
Men jag behövde veta om att koppla bort den smarta generatorn.

Sök