3130
Sök

Heta fälgar - ibland

8 Inlägg
4 november 2019
Trådstartare
#1
Hej
Har bytt bromsbelägg och bromsskivor bak på min Nissan Primera -91.
Första körningen på 2 mil så märkte jag att höger fälg var stekhet. Fasiken, ligger bromsen på tänkte jag och att jag får kolla på det när jag är hemma igen. Senare, väl hemma igen efter samma körning kändes fälgarna  bra, svala m.a.o. Gött, då var det löst, tänkte jag.
Nästa körning, samma rutt, framme vid destination var båda bakre fälgarna skitheta. Jaha, vad är detta nu då? Ligger båda på nu? Hemkörningen tänkte jag att nu får jag väl vatten på min kvarn, bara att undersöka....men nä. Hemma igen och fälgarna är svala. Högra kanske lite varmare.
Vad är detta?
Jag tänker bromskolv som fastnar ibland och som funkar ibland. Men vill höra vad expertisen här tror innan jag börjar skruva isär det hela igen.
Mvh Tompen

1 450 Inlägg
4 november 2019
#2
Kärvande bromsar . Hade samma på min bil. Nån gång då å då trodde ja bilen skulle brinna upp, det va ett bromsok som kärvade ibland

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

8 Inlägg
4 november 2019
Trådstartare
#3
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

761 Inlägg
4 november 2019
#4
Tompen88 skrev:
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

Där beläggen monteras i "bygeln" måste göras rent från smuts och rost samt smörjas med kopparfett.


8 Inlägg
4 november 2019
Trådstartare
#5
Det är gjort.
Kan ju alltid göra det noggrannare. Ska se över det om jag plockar av saker igen. Men tänker att det eventuellt  kan bero på något annat eftersom detta är gjort.
Senast redigerat av Tompen88 (4 november 2019)

5 127 Inlägg
4 november 2019
#6
Skulle tro att det är oket som strular. Inte helt ovanligt på modellen pga den inbyggda handbromsen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 455 Inlägg
4 november 2019
#7
Snurriis skrev:
Tompen88 skrev:
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

Där beläggen monteras i "bygeln" måste göras rent från smuts och rost samt smörjas med kopparfett.

Absolut INTE kopparfett - det ska var ALUMINIUMFETT!!!!!!!!!

8 Inlägg
4 november 2019
Trådstartare
#8
Låter som att jag får se över oket då.
Verkar vara olika bud på kopparpasta kontra annat. Det verkar återkommande....

1 450 Inlägg
5 november 2019
#9
Tompen88 skrev:
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

I mitt fall kärvade kolven i oket . Fick byta bromsok

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

716 Inlägg
5 november 2019
#10
Byt bromsslangarna..kan bli som typ en backventil i dom ...

53 Inlägg
5 november 2019
#11
Glöm inte att byta bromsvätskan ifall du köper ett nytt ok, kan bespara problem ifall den inte är bytt på ett tag.


3 387 Inlägg
5 november 2019
#12
torsen skrev:
Snurriis skrev:
Tompen88 skrev:
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

Där beläggen monteras i "bygeln" måste göras rent från smuts och rost samt smörjas med kopparfett.

Absolut INTE kopparfett - det ska var ALUMINIUMFETT!!!!!!!!!

Bromsoksfett?


* Voff voff *
10 661 Inlägg
5 november 2019
#13
torsen skrev:
Snurriis skrev:
Tompen88 skrev:
Aha, ok. Vad på bromsoket? Hur löste  du det?

Där beläggen monteras i "bygeln" måste göras rent från smuts och rost samt smörjas med kopparfett.

Absolut INTE kopparfett - det ska var ALUMINIUMFETT!!!!!!!!!

Varför inte kopparpasta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

761 Inlägg
5 november 2019
#14
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Snurriis skrev:

Där beläggen monteras i "bygeln" måste göras rent från smuts och rost samt smörjas med kopparfett.

Absolut INTE kopparfett - det ska var ALUMINIUMFETT!!!!!!!!!

Varför inte kopparpasta?

//Brådhis

Håller med..  varför ej kopparpasta? Använts i åratal av både mig och min far samt farbror. Aldrig haft problem med att använda kopparpasta.

Skulle vara roligt å veta vilken hypotes du har om det.


8 Inlägg
7 november 2019
Trådstartare
#15
Tänkte uppdatera statusen på det hela för tillfället.
Kan kanske vara så lätt att bromsvajern hamnade i spänn när nya klossar och skivor åkte på. För jag slackade vajern lite genom att skruva på muttern under handbromsspaken. Sen dess har fälgarna inte kunnat fungera som stekhäll.
Får se om det håller i sig, annars får jag fortsätta på era spår.
Med eller utan kopparpasta.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
7 november 2019
#16
Snurriis skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Absolut INTE kopparfett - det ska var ALUMINIUMFETT!!!!!!!!!

Varför inte kopparpasta?

//Brådhis

Håller med..  varför ej kopparpasta? Använts i åratal av både mig och min far samt farbror. Aldrig haft problem med att använda kopparpasta.

Skulle vara roligt å veta vilken hypotes du har om det.

"Copper Grease has poor lubricating properties. It is in fact an anti-seize compound."

Bland annat därför.
Det ska användas på något du inte vill ska fastna permanent, det ska INTE användas som glidmedel för det är inte det kopparpasta är avsett för.

Här har ni för övrigt lite argument till varför man inte ska använda det, från en i mina ögon rätt tillförlitlig källa:
https://pagid.com/wp-content/uploads/20 … grease.pdf
Senast redigerat av Cuefa (7 november 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

716 Inlägg
7 november 2019
#17
Ok.hoppas du löst det .men sitter handbromsen i oket? Kolla så att hävarmen går HELT tillbaka...


Sök