vill ha kupevärmare, men efter att ha läst lite så verkar det bäst att ha en motorvärmare också. först å främst pallar jag inte hålla på och skrapa rutorna varje gång jag ska ut med bilen. sen är det ju fint om det är lite ljummet i bilen istället för några minus. här blir det inte mycket kallare än -10 på vintern, kanske -15. är det lätt att dra in det själv? har en Mercedes glk 220 från -12.
har aldrig gjort nåt liknande innan.
Mekonomen skulle ha 4500 spänn, kändes ju jävligt dyrt för att få in lite ström i kupén. 7500 med motorvärmare. trodde han ville blåsa mig... en kabel kostar 100 spänn, dra den under motorhuven kan ju knappast kosta +4 tusen spänn. vad vet jag...
Har du bara tillgång till en billyft så är det inte så krångligt att göra jobbet själv, det du skriver i ditt inlägg "en kabel kostar 100 spänn, dra den under motorhuven kan ju knappast kosta +4 tusen spänn. vad vet jag" får du nog tänka om lite och kolla verkliga priser på vad blockvärmare ,intagskabel samt grenledningssats kostar plus att själva arbetet är ju inte gjort på en kvart.
Har du bara tillgång till en billyft så är det inte så krångligt att göra jobbet själv, det du skriver i ditt inlägg "en kabel kostar 100 spänn, dra den under motorhuven kan ju knappast kosta +4 tusen spänn. vad vet jag" får du nog tänka om lite och kolla verkliga priser på vad blockvärmare ,intagskabel samt grenledningssats kostar plus att själva arbetet är ju inte gjort på en kvart.
lyft? kan man inte bara dra en kabel genom motorhuven och in i kupén på nåt sätt? behöver inte motorvärmare men det kanske är bra. jag är helt novis. kollade nåt kit som kostade runt 8-900. måste jag borra hål nånstans eller finns det nåt ställe där jag kan dra igenom den?
vill ha kupevärmare, men efter att ha läst lite så verkar det bäst att ha en motorvärmare också. först å främst pallar jag inte hålla på och skrapa rutorna varje gång jag ska ut med bilen. sen är det ju fint om det är lite ljummet i bilen istället för några minus. här blir det inte mycket kallare än -10 på vintern, kanske -15. är det lätt att dra in det själv? har en Mercedes glk 220 från -12.
har aldrig gjort nåt liknande innan.
Mekonomen skulle ha 4500 spänn, kändes ju jävligt dyrt för att få in lite ström i kupén. 7500 med motorvärmare. trodde han ville blåsa mig... en kabel kostar 100 spänn, dra den under motorhuven kan ju knappast kosta +4 tusen spänn. vad vet jag...
7.500:- är inte ohemult för montering av slang eller blockvärmare, intagskabel, grenkabel, förlängningskabel, "vägguttag", värmeelement samt kabel mellan intagskabel och motorvärmarstolpe.
Om du kan köpa en kabel för 100 spänn, varför gör du det inte och fixar det själv?
Motorvärmarpaketet till vår Lexus Gs450h kostade 2600. Detta var en Defa med kupévärmare från Mekonomen. Installationen stod försäljaren för så den vet jag inte vad den gick på.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Motorvärmarpaketet till vår Lexus Gs450h kostade 2600. Detta var en Defa med kupévärmare från Mekonomen. Installationen stod försäljaren för så den vet jag inte vad den gick på.
Normalt pris tycker jag. Har installerat några DEFA i nya bilar det sista året. Det tar sin lilla stund som jag nämnde. Även för mig som har en viss vana. Fördelen med att göra detta på en verkstad (en seriös sådan) är att man som privatperson kanske inte inser att vissa kabeldragningar är rent olämpliga ur driftssynpunkt då kablarna måste stripas upp rätt rejält så inget skav uppstår.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Motorvärmarpaketet till vår Lexus Gs450h kostade 2600. Detta var en Defa med kupévärmare från Mekonomen. Installationen stod försäljaren för så den vet jag inte vad den gick på.
Normalt pris tycker jag. Har installerat några DEFA i nya bilar det sista året. Det tar sin lilla stund som jag nämnde. Även för mig som har en viss vana. Fördelen med att göra detta på en verkstad (en seriös sådan) är att man som privatperson kanske inte inser att vissa kabeldragningar är rent olämpliga ur driftssynpunkt då kablarna måste stripas upp rätt rejält så inget skav uppstår.
Frågan jag ställer mig här är om ens egentligen en privatperson får göra en sådan instalation då det handlar om 240V?
Senast redigerat av M123 (11 november 2019)
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Motorvärmarpaketet till vår Lexus Gs450h kostade 2600. Detta var en Defa med kupévärmare från Mekonomen. Installationen stod försäljaren för så den vet jag inte vad den gick på.
Normalt pris tycker jag. Har installerat några DEFA i nya bilar det sista året. Det tar sin lilla stund som jag nämnde. Även för mig som har en viss vana. Fördelen med att göra detta på en verkstad (en seriös sådan) är att man som privatperson kanske inte inser att vissa kabeldragningar är rent olämpliga ur driftssynpunkt då kablarna måste stripas upp rätt rejält så inget skav uppstår.
Frågan jag ställer mig här är om ens egentligen en privatperson får göra en sådan instalation då det handlar om 240V?
Frågan är bra. Men det är ren "plug-and-play" Dvs kontakter som ska tryckas ihop. Så det får man. Sen ska man ha grundläggande kunskap i jämförelse att man får lov att byta ut en kontakt till ett vägguttag. Blir det brand så hade man inte det...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hej! Om det bara handlar om att dra in en 230volts kabel in i kupén till en värmefläkt så är det väl inga lagliga problem. Det gäller bara att hitta ett hål i brandväggen där man kan dra kabeln igenom. På min 30 år gamla Audi 100 finns det gummitätningar i brandväggen där dylika kablar kan dras igenom. Borde finnas på nyare också?!
Motorvärmarpaketet till vår Lexus Gs450h kostade 2600. Detta var en Defa med kupévärmare från Mekonomen. Installationen stod försäljaren för så den vet jag inte vad den gick på.
Normalt pris tycker jag. Har installerat några DEFA i nya bilar det sista året. Det tar sin lilla stund som jag nämnde. Även för mig som har en viss vana. Fördelen med att göra detta på en verkstad (en seriös sådan) är att man som privatperson kanske inte inser att vissa kabeldragningar är rent olämpliga ur driftssynpunkt då kablarna måste stripas upp rätt rejält så inget skav uppstår.
Frågan jag ställer mig här är om ens egentligen en privatperson får göra en sådan instalation då det handlar om 240V?
Tror inte man lagligt får det. Om man trots allt gör det, var mycket noga med att jorda intagskabeln ordentligt.