4139
Sök

Regga om en bil med sugmotor till turbo ?

49 Inlägg
4 mars 2020
Trådstartare
#1
Så jag undrar hur man gör om man vill regga om en bil med sugmotor till en turbo motor, till exempel byta motor och regga mellan en b230f till en fk eller liknande.
Tack på förhand !

6 062 Inlägg
4 mars 2020
#2
Det beror på vad det är för årsmodell på bilen.

5 686 Inlägg
4 mars 2020
#3
Till att börja med måste bilen varit tagen i bruk senast 1992-12-31 om registrering av motorbyte ens ska vara möjligt utan att gå via SFRO.

Motorn måste vara helt original och måste vara med katalysator.
Du får inte katalysatorkonvertera så hade inte motorn katalysator original går det ej att regga med den motorn.
Men en b230fk har kat original och är då lugnt men motorn måste då som sagt vara helt original för att kunna regga.
Även motorstyrning måste vara original så en fk kräver då lh2.4 med tillhörande tändnings- och bränslebox.

Sen byter du motor och eventuellt bromsar, bakaxel, fjädrar, stötdämpare om det krävs (se SFROs lista med effektgränser där står även om någon speciell bakaxel eller bromsar krävs för effekt/vrid).

Sen när allt det är gjort och bilen är färdig i trafiksäkert skick bokar du tid för registeringsbesiktning, inte alla stationer som gör registreringar så det måste du också kolla upp.

Sen åker du och besiktar, helst ska bilen i övrigt vara helt original för att slippa bekymmer då du kan åka på nedslag på t.ex sportratt eller sänkning beroende på hur nitisk regbesiktningsmannen är.

När bilen är reggad så är det kontrollbesiktning kvar efter det och sen om bilen går igenom är det bara ut och köra.


1 701 Inlägg
5 mars 2020
#4
Hmm.. åk till Besikta o besikta (vanlig besiktning), de skiter i om du har 300hk i din sura Volvo, bara du fixar avgasvärden o att den inte låter för jävligt så lär ingen bry sig. Lycka till o skål/husse
Senast redigerat av husseman (5 mars 2020)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2020
#5
husseman skrev:
Hmm.. åk till Besikta o besikta (vanlig besiktning), de skiter i om du har 300hk i din sura Volvo, bara du fixar avgasvärden o att den inte låter för jävligt så lär ingen bry sig. Lycka till o skål/husse

Det där ska man nog ta med en nypa salt. Husse, du borde skåla mindre innan du kommer med råd som handlar om andras pengar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 701 Inlägg
7 mars 2020
#6
Ok, så vilka pengar pratar vi om? Besiktningskostnaden? Den lär ju bli bra mkt. mindre med min idé, än att dra hela Reg.varvet o fortfarande stå med en sur Volvo (med Turbo)... som inte e´helt unikt i dagens bilvärld. Ja åker o besiktar Mc som enligt papper e´strypta till ynkliga effekter.... bilprovningen skiter idet.. De kan inte avgöra om den har 36Kw eller 100Kw..o det e´inte deras jobb. E´den godkänd med 36Kw en gång... så är den. De ska kolla så hojjen funkar o inte låter förjävligt. Sen ska de ta in nästa- fattar inte varför folk e´så jävla rädda för besiktning?? Har besiktat SAAB,ar med 350+ hk. Inga problem. De ska kolla vissa grejer o har 20 min på sig.
Det står inte på deras skärm att denna bil får inte ha Turbo- däremot står det om den har dragkrok eller inte. O då ska de kolla draget... så vad e´problemet?  Det gamla vanliga- du kan få problem med försäkringsbolaget om du kört trimmat?- de ser aldrig bilarna eller mc.. Polisen kan ta fordonet i beslag o kontrollera..hehe- trafikpoliserna e´de minst stående i polisrankning... deras tekniker e´ännu värre. Så hur ska man lyckas med att misslyckas.?

mvh/Husse
Senast redigerat av husseman (7 mars 2020)

7 394 Inlägg
7 mars 2020
#7
husseman skrev:
Hmm.. åk till Besikta o besikta (vanlig besiktning), de skiter i om du har 300hk i din sura Volvo, bara du fixar avgasvärden o att den inte låter för jävligt så lär ingen bry sig. Lycka till o skål/husse

ee NEJ dem ser om det är en turbo,, dem brukar kunna sina saker,,


7 394 Inlägg
7 mars 2020
#8
en ombyggd/trimmad bil måste tyvärr sfro besiktas,, före regbes, då kollas det att allt är ok inom ramarna av lagen,, man får ha 15kw/10kg bil om jag ej minns fel,
före årsmodell 76 så får man bygga turbo på en befintlig motor, efter det fick vi avgaskrav så då måste motorn ha turbo som std, samt ha en katalysator för att vara godkänd OM man ej etanolkonverterar den,, för då blir den miljöbil,, dock måste man ha katalysator iaf wink  om man sfro bes så måste man byta motor vxl bakaxel å bromsar för att det ska vara godkänt


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2020
#9
granadadr skrev:
en ombyggd/trimmad bil måste tyvärr sfro besiktas,, före regbes, då kollas det att allt är ok inom ramarna av lagen,, man får ha 15kw/10kg bil om jag ej minns fel,
före årsmodell 76 så får man bygga turbo på en befintlig motor, efter det fick vi avgaskrav så då måste motorn ha turbo som std, samt ha en katalysator för att vara godkänd OM man ej etanolkonverterar den,, för då blir den miljöbil,, dock måste man ha katalysator iaf wink  om man sfro bes så måste man byta motor vxl bakaxel å bromsar för att det ska vara godkänt

Bara en notering att det låter orimligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 062 Inlägg
7 mars 2020
#10
Om man har en uddabil och gör motorbytet snyggt, hänger upp kablar och så vidare så det inte syns att motorn varit bytt, då kanske man kan komma undan med det. Men en volvo 740 vet dom exakt vad den skall ha för motor, dom ser direkt att det inte är original. Sedan kollar dom i datorn och ser att det står 114hk och då har dom sin bekräftelse. Det behöver inte stå om det skall vara turbo eller ej, hästkrafterna avslöjar det. Men på en uddabil så vet de kanske inte om 160hk innebär turbo eller ej...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
7 mars 2020
#11
granadadr skrev:
husseman skrev:
Hmm.. åk till Besikta o besikta (vanlig besiktning), de skiter i om du har 300hk i din sura Volvo, bara du fixar avgasvärden o att den inte låter för jävligt så lär ingen bry sig. Lycka till o skål/husse

ee NEJ dem ser om det är en turbo,, dem brukar kunna sina saker,,

dom tror åtminstånde dom kan sina saker..   var en vrong besktningsman som besiktade min 740turbo från 1991..  han kunde minns allt om volvosar och sa att 740 inte fanns med turbo motor 91..smile

han vägrade dessutom svara mig när jag frågade vad som var problemet när han började krypa runt i motorutrymmet  han pratade med en kollega som sa att om det står så så är det så.

sen när han började inse att det inte var några fel så svarade han varför han kollade runt.

men det finns 740turbosar 91 och min var en äkta turbo reggad med 165hk och hade en B230Ft under huven.. förvisso en från en 98:ans 940 men fortfarande en b230Ft   motorn var 100% orginal   inte ens 3" avgassystem eller öppet filter allt som ska sitta där satt där smile  endå tramsade han..

Kör fort så hinner inget hända...

7 394 Inlägg
7 mars 2020
#12
caromania skrev:
granadadr skrev:
en ombyggd/trimmad bil måste tyvärr sfro besiktas,, före regbes, då kollas det att allt är ok inom ramarna av lagen,, man får ha 15kw/10kg bil om jag ej minns fel,
före årsmodell 76 så får man bygga turbo på en befintlig motor, efter det fick vi avgaskrav så då måste motorn ha turbo som std, samt ha en katalysator för att vara godkänd OM man ej etanolkonverterar den,, för då blir den miljöbil,, dock måste man ha katalysator iaf wink  om man sfro bes så måste man byta motor vxl bakaxel å bromsar för att det ska vara godkänt

Bara en notering att det låter orimligt.

aa per 100kg,, hahahaha sorry 

alltså 15kw/100kg smile


49 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#13
Okej då förstår jag lite mer, men om man vill ha manuell låda i en bil med automat då ? Vad behövs då för att få det lagligt ?

185 Inlägg
7 mars 2020
#14
Alfredarn skrev:
Okej då förstår jag lite mer, men om man vill ha manuell låda i en bil med automat då ? Vad behövs då för att få det lagligt ?

Personligen skulle jag bytt och provat besikta i alla fall, beror nog mycket på hur nitisk besiktningsmannen är. Kan funka i flera år eller bli mothugg direkt, vem vet smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2020
#15
WilleG skrev:
Alfredarn skrev:
Okej då förstår jag lite mer, men om man vill ha manuell låda i en bil med automat då ? Vad behövs då för att få det lagligt ?

Personligen skulle jag bytt och provat besikta i alla fall, beror nog mycket på hur nitisk besiktningsmannen är. Kan funka i flera år eller bli mothugg direkt, vem vet smile

Om man har grejerna liggandes och det är några timmars gratisjobb så visst, jag kan förstå att det är lätt att tänka så, men man ska ändå ha klart för sig att det vore olagligt med alla risker det medför och innebär. Forumet kan inte ansvara för vad folk gör på eget bevåg men vi kan åtminstone informera om det.

Edit: nu svarade jag iofs på issuet kring turbomotor. Att byta låda är väl vad jag vet lagligt på en äldre bil?
Senast redigerat av caromania (7 mars 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2020
#16
Ivel skrev:
caromania skrev:
WilleG skrev:

Personligen skulle jag bytt och provat besikta i alla fall, beror nog mycket på hur nitisk besiktningsmannen är. Kan funka i flera år eller bli mothugg direkt, vem vet smile

Om man har grejerna liggandes och det är några timmars gratisjobb så visst, jag kan förstå att det är lätt att tänka så, men man ska ändå ha klart för sig att det vore olagligt med alla risker det medför och innebär. Forumet kan inte ansvara för vad folk gör på eget bevåg men vi kan åtminstone informera om det.

Edit: nu svarade jag iofs på issuet kring turbomotor. Att byta låda är väl vad jag vet lagligt på en äldre bil?

Ja, men det krävs en registreringsbesiktning för att få bilen laglig att and vända. tongue

Alltid är det något som sätter käppar i hjulen för de som gillar att modifiera, förfina och förbättra. Och fyfan, and vända. Det var smärtsamt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
7 mars 2020
#17
Ivel skrev:
caromania skrev:
Ivel skrev:

Ja, men det krävs en registreringsbesiktning för att få bilen laglig att and vända. tongue

Alltid är det något som sätter käppar i hjulen för de som gillar att modifiera, förfina och förbättra. Och fyfan, and vända. Det var smärtsamt.

Asså, inte en full ständig utan en förenklad liknande vid montering av drakkrog, drag krog, drack krog, drakorg, äääh du vet den där böjda dildon man kan haka på en släp vagn på.

Du har väl inte sett för djupt i flaskan Ivel? Hahaha!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 274 Inlägg
8 mars 2020
#18
Vet inte om reglerna har ändrats sen dess men det gick att få genom en turbokonverterad motor vid reggning som ombyggd fordon på E85.
Men då är det lite mer jobb än bara motorn som måste fixas samt att man måste bygga rimligt.
Kan inte ha en stor v8 med dubbelturbo som laddar 0.1 bar och bänkpapper på 350hk.


185 Inlägg
8 mars 2020
#19
Janneutanb skrev:
Vet inte om reglerna har ändrats sen dess men det gick att få genom en turbokonverterad motor vid reggning som ombyggd fordon på E85.
Men då är det lite mer jobb än bara motorn som måste fixas samt att man måste bygga rimligt.
Kan inte ha en stor v8 med dubbelturbo som laddar 0.1 bar och bänkpapper på 350hk.

Minst 0.4 bar laddtryck tror jag det var. Sen effekten bestäms av bilens tjänstevikt, 15kW per 100kg.
Det går att ansöka om 20kW per 100kg men är osäker vad som krävs.


7 394 Inlägg
8 mars 2020
#20
WilleG skrev:
Janneutanb skrev:
Vet inte om reglerna har ändrats sen dess men det gick att få genom en turbokonverterad motor vid reggning som ombyggd fordon på E85.
Men då är det lite mer jobb än bara motorn som måste fixas samt att man måste bygga rimligt.
Kan inte ha en stor v8 med dubbelturbo som laddar 0.1 bar och bänkpapper på 350hk.

Minst 0.4 bar laddtryck tror jag det var. Sen effekten bestäms av bilens tjänstevikt, 15kW per 100kg.
Det går att ansöka om 20kW per 100kg men är osäker vad som krävs.

det ska jag kolla upp, har ju en vän som bes åt sfro smile



Sök