Hej.
Ny här! Försöker förklara så gott jag kan. Hjälper inte att jag är okunnig så det visslar om det utan återger mest och bara det jag fått mig till dels + lite (mycket) amatörgooglingar! Ber om ursäkt för dumma förklaringar men "överförklarar" hellre än "underförklarar" och min dumhet vad gäller bilar!
Mer text i slutet generellt om bilköpet.
Har en VW Passat 2008 1.8 TSI:
MODELLINFO:
Fabrikat VOLKSWAGEN
Modell:
PASSAT (3C) (I)
Typ 1.8 TSI KOMBI (Bensin)
Årsmodeller
2008-2010
TYPINFO:
Motor BZB
kW 118
(Mekonomen, regnummer)
Bilen ska besiktigas den 6 mars och lär inte gå igenom med motorlampan tänd!?
I december började motorlampan lysa i bilen. En vän till en vän som jobbar som bilmekaniker kollade snabbt med hemtagen utrustning från verkstaden han jobbar på och konstaterade att det var något om "insugsspjäll" och så släckte han motorlampan och felkoden men motorlampan tändes ganska omgående igen.
Pratade med honom och han sa att det nog är "slangar som "tjuvdrar" och att han skulle kolla upp det senare.
Det jag märkt under tiden det är att om man släcker motorlampan (vännen har apparat så han gör det med jämna mellanrum åt mig) så förblir den släckt när jag åker hem och ställer bilen i garaget. Släcker han motorlampan och jag uträttar andra ärenden så tänds motorlampan omgående. Vill säga, att motorlampan tänds omgående om motorn stannas och vevas igång igen då den fortfarande är varm. Åker jag efter bilen stått i garaget så är motorlampan släckt tills jag startar bilen ånyo då motorn är varm (inte kall är nog bättre beskrivning) när jag ska hem efter att ha handlat.
Bilmecken tog med sig bilen till verkstan han jobbar på igår och jag fick via vännen veta att det var större fel än "slangar som tjuvdrar luft"! Hans ordalag i sms är "Luftspjäll hela insugsröret" och att bara inköpet av den kostar runt 5.000kr och att han inte ville ge kostnadsidé för jobbet då det var för mycket jobb och "inte värt det". Efter många om och men fick jag hälsningen "runt 8.000kr till 10.000kr" för jobbet och jag började nästan gråta. Han vill inte åta sig jobbet då det är "förmycket att göra".
Sitter här nu i desperat försök att greppa vad jag kan göra och vad kostnader kan, spekulativt, hamna på.
Fick av vännen veta att felkoden och texten som indikerar till det är:
"P2015. Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance Bank 1a".
Ska ringa runt till verkstäder idag men vet inte ens vad/hur jag ska fråga. Funderar till och med på att ringa "bilmeckskolor" och fråga om de kan byta men vet inte om det är en bra idé.
Vid googling under kvällen igår så hittade jag ingenting på "luftspjäll" att köpa. Långt senare snubblade jag över ordet "Insugsgrenrör" men vet inte om det är samma "pryl"?
Köpte bilen i slutet på december 2018 på en firma i Stockholmstrakten. Hade med vännen som skulle kolla upp bilen då han kan väsentligt mer än mig.
Visade sig sen att bilen var vidhäftad med en massa fel som jag åtgärdat under året som gått medans ARN har hanterat min anmälan. Ställmotorer och bromsok för att nämna några av dem. Ska åtgärda multirem och batteri som enligt Möller Bil i Uppsala felsignalerar.
ARN har gett mig rätt och att jag ska ha en summa pengar av firman och att de ska åtgärda ställmotorer och bromsok vilket jag fick göra, mekaniker ofc, under december för bromsarna i bak "fastnade".
Bilfirman svarar inte vid kontakt så de kommer ju strunta totalt i ARN och jag visste det.
Har lagt ut mycket pengar under året och har inte råd att byta bil och dessutom med det jag lagt ner så är jag nog "fast" med att åtgärda detta med motorlampan också.........
Ny här! Försöker förklara så gott jag kan. Hjälper inte att jag är okunnig så det visslar om det utan återger mest och bara det jag fått mig till dels + lite (mycket) amatörgooglingar! Ber om ursäkt för dumma förklaringar men "överförklarar" hellre än "underförklarar" och min dumhet vad gäller bilar!
Mer text i slutet generellt om bilköpet.
Har en VW Passat 2008 1.8 TSI:
MODELLINFO:
Fabrikat VOLKSWAGEN
Modell:
PASSAT (3C) (I)
Typ 1.8 TSI KOMBI (Bensin)
Årsmodeller
2008-2010
TYPINFO:
Motor BZB
kW 118
(Mekonomen, regnummer)
Bilen ska besiktigas den 6 mars och lär inte gå igenom med motorlampan tänd!?
I december började motorlampan lysa i bilen. En vän till en vän som jobbar som bilmekaniker kollade snabbt med hemtagen utrustning från verkstaden han jobbar på och konstaterade att det var något om "insugsspjäll" och så släckte han motorlampan och felkoden men motorlampan tändes ganska omgående igen.
Pratade med honom och han sa att det nog är "slangar som "tjuvdrar" och att han skulle kolla upp det senare.
Det jag märkt under tiden det är att om man släcker motorlampan (vännen har apparat så han gör det med jämna mellanrum åt mig) så förblir den släckt när jag åker hem och ställer bilen i garaget. Släcker han motorlampan och jag uträttar andra ärenden så tänds motorlampan omgående. Vill säga, att motorlampan tänds omgående om motorn stannas och vevas igång igen då den fortfarande är varm. Åker jag efter bilen stått i garaget så är motorlampan släckt tills jag startar bilen ånyo då motorn är varm (inte kall är nog bättre beskrivning) när jag ska hem efter att ha handlat.
Bilmecken tog med sig bilen till verkstan han jobbar på igår och jag fick via vännen veta att det var större fel än "slangar som tjuvdrar luft"! Hans ordalag i sms är "Luftspjäll hela insugsröret" och att bara inköpet av den kostar runt 5.000kr och att han inte ville ge kostnadsidé för jobbet då det var för mycket jobb och "inte värt det". Efter många om och men fick jag hälsningen "runt 8.000kr till 10.000kr" för jobbet och jag började nästan gråta. Han vill inte åta sig jobbet då det är "förmycket att göra".
Sitter här nu i desperat försök att greppa vad jag kan göra och vad kostnader kan, spekulativt, hamna på.
Fick av vännen veta att felkoden och texten som indikerar till det är:
"P2015. Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance Bank 1a".
Ska ringa runt till verkstäder idag men vet inte ens vad/hur jag ska fråga. Funderar till och med på att ringa "bilmeckskolor" och fråga om de kan byta men vet inte om det är en bra idé.
Vid googling under kvällen igår så hittade jag ingenting på "luftspjäll" att köpa. Långt senare snubblade jag över ordet "Insugsgrenrör" men vet inte om det är samma "pryl"?
Köpte bilen i slutet på december 2018 på en firma i Stockholmstrakten. Hade med vännen som skulle kolla upp bilen då han kan väsentligt mer än mig.
Visade sig sen att bilen var vidhäftad med en massa fel som jag åtgärdat under året som gått medans ARN har hanterat min anmälan. Ställmotorer och bromsok för att nämna några av dem. Ska åtgärda multirem och batteri som enligt Möller Bil i Uppsala felsignalerar.
ARN har gett mig rätt och att jag ska ha en summa pengar av firman och att de ska åtgärda ställmotorer och bromsok vilket jag fick göra, mekaniker ofc, under december för bromsarna i bak "fastnade".
Bilfirman svarar inte vid kontakt så de kommer ju strunta totalt i ARN och jag visste det.
Har lagt ut mycket pengar under året och har inte råd att byta bil och dessutom med det jag lagt ner så är jag nog "fast" med att åtgärda detta med motorlampan också.........
Senast redigerat av Kaningenting (26 februari 2020)
0
0
0
0