simlar skrev:
Mest troligt kärvande nålventil, ta loss förgasaren, vänd den upponed och ta loss flottörkoppen så ser du sen nålventilen.
Om din gamla förgasare inte hade detta problem så kan du flytta över nålventilen från den.
Här har du en sida med både sprängskiss och massor med delar om du vill renovera förgasaren.
https://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-554-679
Tack för svaret! Bilen går nu och det kanske hjälper någon om jag beskriver min felsökningsprocess.
Tog loss förgasaren och gjorde som du skrev. Tyckte nålventilen gick ganska lätt men flyttade över den från den gamla ändå. Krånglade ett tag med att få loss flottören (man bryter bara upp stiftet) och att hitta rätt nyckel för nålventilen (13 passar inte och 14 glappar).
Monterade ihop böset igen och hoppade glad i hågen in i bilen och vred på nyckeln. Ville inte starta men nu pissade det iaf inte bensin överallt.
Svor lite och skruvade loss förgasaren och vände och vred. Hittade blandningsskruven och vred ut den några varv. Nu startade bilen om man höll full gas men gick på typ 200 varv och dog så fort man släppte gasen.
Provade byta kolv och lock - ingen skillnad. Kollade om det kom soppa från pumpen. Det gjorde det. Sov på saken.
Rev ur förgasaren igen idag och började plocka isär och blåsa i alla rör och kanaler. Tog ur flottören och upptäckte att det går att sätta den upp-o-ner så den inte når till nålventilen... Tog loss locket och upptäckte att det finns en indexeringsklack för gummimembranet. Satte ihop allt rätt och kletade tillbaks.
Nu gick den! Mycket finjustering kvar men nu förstår jag bättre hur en Strombergförgasare funkar.
