Tjena! Funderar på att trimma en Audi A4 B5 1,8T Quattro. Jag skulle vilja landa på mellan 320-400hk. Det som behövs bytas/monteras för att uppnå det är: Större turbo + grenrör Luftfilter Downpipe + avgassystem Intercooler + slangar Spridare + ev. fuelrail Bättre bränslepump Bränsletrycksregulator Koppling Ny mappning givetvis Småporta toppen
Några frågetecken: Insug/plenum? Svänghul? Kylare?
Skriv gärna något mer ni kommer på eller motivera någon del som inte behövs!
Min fråga är vad kan man behöva uppgradera för att motorn ska palla, om man bortser från en allmän översyn/liten renovering? Jag tänker genast H-profilsstakar och vevlager samt en starkare topplockspackning. Nya topplocksbultar är ju även bra. Plana både block och topp är ju även att föredra. Ska man göra något åt ventilerna? Hårdare ventilfjädrar och slipa in dem kanske? Nya kolvringar? Målet är som sagt 320-400hk om motorn håller som om den vore från fabrik, typ. Någon som kan komma med kloka idéer och tankar?
Är ingen expert på 1,8t men har skruvat en del med dem. Men vad jag har kunnat läsa mig till så behövs det rejälare stakar och kanske kolvar för att klara den effekten. Så när det ändå görs så är det ju inte fel med nya lager, ringar osv Svänghjul och koppling är en svag punkt, så det behöver bytas till något stöddigare Har man pengar till det så är det nog lika bra att gå igenom toppen med
Finns det någon som kan mappa original styrsystemet så är det ju smidigt, annars springer det klart iväg en del om man behöver köpa ett annat