3121
Sök

PT inom bilar?

1 701 Inlägg
12 april 2020
#21
Hmm.. att åka till en verkstad o betala oss 900:-/tim för att byta olja o lite filter o få en stämpel i boken e´inte smart. Om man kan skruva lite sj. så fixar man detta utan problem. Samma sak med bromsar- det är inte raketforskning direkt. Man åker till oss när man har problem...helst innan man sett nåt på YT o provat dårhuset. Dagens "Biltekniker" kan inte nåt om nåt- utan går på felkoder o byter delar tills det funkar alternativt uppdaterar lite programvara. Så har man problem med nåt skit i uppkoppling med sina leksaker i bilen så åker man inte till en verkstad, utan till sin Org. verkstad. Har man däremot riktiga problem, då åker man till en riktig verkstad. (att det inte lirar med mobilen o bilens täckning- är inte ett problem för oss).. sån skit kan bara Orginalverk. pyssla med.

Vi verkstäder kommer dö ut, dels pga. Elbilar som inte kräver nån riktig Service, då det finns inte mkt. att slita på. O dels genom denna Coronahysteri....- att byta däck blir ingen rik på. Förhoppningen e´ju att folk behåller sina bilar. O lägger några spänn på att laga dom.....men Svetsarn verkar ju ha egen pengapress o kommer förmodligen ge Miljarder i stöd för att få igång tillverkningen av bilar igen, som folk inte vågar köpa.- Så A-Kassa o Bidrag kommer nog vara värre än nånsin.
mvh/husse

7 398 Inlägg
12 april 2020
#22
husseman skrev:
Hmm.. att åka till en verkstad o betala oss 900:-/tim för att byta olja o lite filter o få en stämpel i boken e´inte smart. Om man kan skruva lite sj. så fixar man detta utan problem. Samma sak med bromsar- det är inte raketforskning direkt. Man åker till oss när man har problem...helst innan man sett nåt på YT o provat dårhuset. Dagens "Biltekniker" kan inte nåt om nåt- utan går på felkoder o byter delar tills det funkar alternativt uppdaterar lite programvara. Så har man problem med nåt skit i uppkoppling med sina leksaker i bilen så åker man inte till en verkstad, utan till sin Org. verkstad. Har man däremot riktiga problem, då åker man till en riktig verkstad. (att det inte lirar med mobilen o bilens täckning- är inte ett problem för oss).. sån skit kan bara Orginalverk. pyssla med.

Vi verkstäder kommer dö ut, dels pga. Elbilar som inte kräver nån riktig Service, då det finns inte mkt. att slita på. O dels genom denna Coronahysteri....- att byta däck blir ingen rik på. Förhoppningen e´ju att folk behåller sina bilar. O lägger några spänn på att laga dom.....men Svetsarn verkar ju ha egen pengapress o kommer förmodligen ge Miljarder i stöd för att få igång tillverkningen av bilar igen, som folk inte vågar köpa.- Så A-Kassa o Bidrag kommer nog vara värre än nånsin.
mvh/husse

han gillar ju skatt så ingen låginkomsttagare tar ju lån å köper en ny fosilbil idag,, även om det finns foslfria bränslen,,  likaså har jusmåföretagen problem med nybilsksatterna,, då dem får betala 20-30 000 de första 3 åren,, varför ska en skatt varra 3ggr så dyr de 3 första åren? blir den renare efter 3 år?  min teorei är att trycka ut så mkt elbilar på marknaden sen sätta åt dem HÅRT i skatter,,  då man kommer på att batterierna är miljöfarliga,, och  att hyran på batterier kommer stiga,,
gjorde en snabb uträkning,, vi har en ford focus miljödiesel, skattefri till 23, sen 1100 kr i skatt,  rullar ca 500 mil/år
en beg zoe med batterihyra på 600:- mån skulle NÄSTAN bli dubbelt så dyr att äga,


7 454 Inlägg
12 april 2020
#23
För att återgå till rubriken och ts fråga - så ska han kanske börja med att följa mackans garage.se.
Finns mycket elementärt och matnyttigt där för en nybörjare som har ambitionen att bli autodidakt bilmek.
Haynes böcker lämnar en hel del i övrigt att önska men ger väl en viss hjälp till självhjälp.
Hos en del bilmärken finns rep-/serviceböcker att köpa.
Annars kan google vara en vän i nöden.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 april 2020
#24
granadadr skrev:
husseman skrev:
Hmm.. att åka till en verkstad o betala oss 900:-/tim för att byta olja o lite filter o få en stämpel i boken e´inte smart. Om man kan skruva lite sj. så fixar man detta utan problem. Samma sak med bromsar- det är inte raketforskning direkt. Man åker till oss när man har problem...helst innan man sett nåt på YT o provat dårhuset. Dagens "Biltekniker" kan inte nåt om nåt- utan går på felkoder o byter delar tills det funkar alternativt uppdaterar lite programvara. Så har man problem med nåt skit i uppkoppling med sina leksaker i bilen så åker man inte till en verkstad, utan till sin Org. verkstad. Har man däremot riktiga problem, då åker man till en riktig verkstad. (att det inte lirar med mobilen o bilens täckning- är inte ett problem för oss).. sån skit kan bara Orginalverk. pyssla med.

Vi verkstäder kommer dö ut, dels pga. Elbilar som inte kräver nån riktig Service, då det finns inte mkt. att slita på. O dels genom denna Coronahysteri....- att byta däck blir ingen rik på. Förhoppningen e´ju att folk behåller sina bilar. O lägger några spänn på att laga dom.....men Svetsarn verkar ju ha egen pengapress o kommer förmodligen ge Miljarder i stöd för att få igång tillverkningen av bilar igen, som folk inte vågar köpa.- Så A-Kassa o Bidrag kommer nog vara värre än nånsin.
mvh/husse

han gillar ju skatt så ingen låginkomsttagare tar ju lån å köper en ny fosilbil idag,, även om det finns foslfria bränslen,,  likaså har jusmåföretagen problem med nybilsksatterna,, då dem får betala 20-30 000 de första 3 åren,, varför ska en skatt varra 3ggr så dyr de 3 första åren? blir den renare efter 3 år?  min teorei är att trycka ut så mkt elbilar på marknaden sen sätta åt dem HÅRT i skatter,,  då man kommer på att batterierna är miljöfarliga,, och  att hyran på batterier kommer stiga,,
gjorde en snabb uträkning,, vi har en ford focus miljödiesel, skattefri till 23, sen 1100 kr i skatt,  rullar ca 500 mil/år
en beg zoe med batterihyra på 600:- mån skulle NÄSTAN bli dubbelt så dyr att äga,

Vem gillar skatt ? Hoppas du inte syftar på mig, isåfall har du fått något om bakfoten


7 398 Inlägg
13 april 2020
#25
SportPilot skrev:
granadadr skrev:
husseman skrev:
Hmm.. att åka till en verkstad o betala oss 900:-/tim för att byta olja o lite filter o få en stämpel i boken e´inte smart. Om man kan skruva lite sj. så fixar man detta utan problem. Samma sak med bromsar- det är inte raketforskning direkt. Man åker till oss när man har problem...helst innan man sett nåt på YT o provat dårhuset. Dagens "Biltekniker" kan inte nåt om nåt- utan går på felkoder o byter delar tills det funkar alternativt uppdaterar lite programvara. Så har man problem med nåt skit i uppkoppling med sina leksaker i bilen så åker man inte till en verkstad, utan till sin Org. verkstad. Har man däremot riktiga problem, då åker man till en riktig verkstad. (att det inte lirar med mobilen o bilens täckning- är inte ett problem för oss).. sån skit kan bara Orginalverk. pyssla med.

Vi verkstäder kommer dö ut, dels pga. Elbilar som inte kräver nån riktig Service, då det finns inte mkt. att slita på. O dels genom denna Coronahysteri....- att byta däck blir ingen rik på. Förhoppningen e´ju att folk behåller sina bilar. O lägger några spänn på att laga dom.....men Svetsarn verkar ju ha egen pengapress o kommer förmodligen ge Miljarder i stöd för att få igång tillverkningen av bilar igen, som folk inte vågar köpa.- Så A-Kassa o Bidrag kommer nog vara värre än nånsin.
mvh/husse

han gillar ju skatt så ingen låginkomsttagare tar ju lån å köper en ny fosilbil idag,, även om det finns foslfria bränslen,,  likaså har jusmåföretagen problem med nybilsksatterna,, då dem får betala 20-30 000 de första 3 åren,, varför ska en skatt varra 3ggr så dyr de 3 första åren? blir den renare efter 3 år?  min teorei är att trycka ut så mkt elbilar på marknaden sen sätta åt dem HÅRT i skatter,,  då man kommer på att batterierna är miljöfarliga,, och  att hyran på batterier kommer stiga,,
gjorde en snabb uträkning,, vi har en ford focus miljödiesel, skattefri till 23, sen 1100 kr i skatt,  rullar ca 500 mil/år
en beg zoe med batterihyra på 600:- mån skulle NÄSTAN bli dubbelt så dyr att äga,

Vem gillar skatt ? Hoppas du inte syftar på mig, isåfall har du fått något om bakfoten

Löfven wink


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 april 2020
#26
granadadr skrev:
SportPilot skrev:
granadadr skrev:
han gillar ju skatt så ingen låginkomsttagare tar ju lån å köper en ny fosilbil idag,, även om det finns foslfria bränslen,,  likaså har jusmåföretagen problem med nybilsksatterna,, då dem får betala 20-30 000 de första 3 åren,, varför ska en skatt varra 3ggr så dyr de 3 första åren? blir den renare efter 3 år?  min teorei är att trycka ut så mkt elbilar på marknaden sen sätta åt dem HÅRT i skatter,,  då man kommer på att batterierna är miljöfarliga,, och  att hyran på batterier kommer stiga,,
gjorde en snabb uträkning,, vi har en ford focus miljödiesel, skattefri till 23, sen 1100 kr i skatt,  rullar ca 500 mil/år
en beg zoe med batterihyra på 600:- mån skulle NÄSTAN bli dubbelt så dyr att äga,

Vem gillar skatt ? Hoppas du inte syftar på mig, isåfall har du fått något om bakfoten

Löfven wink

Puh, blev först lite orolig haha
nog med ot nu smile

För Ts del så är det bästa att bara ge sig på det och försöka, fastnar man så öppnar man datorn och googlar lite så dyker det upp lösningar på problemet
Senast redigerat av SportPilot (13 april 2020)


7 398 Inlägg
14 april 2020
#27
SportPilot skrev:
granadadr skrev:
SportPilot skrev:
Vem gillar skatt ? Hoppas du inte syftar på mig, isåfall har du fått något om bakfoten

Löfven wink

Puh, blev först lite orolig haha
nog med ot nu smile

För Ts del så är det bästa att bara ge sig på det och försöka, fastnar man så öppnar man datorn och googlar lite så dyker det upp lösningar på problemet

eller så kollar man på tuben å googlar FÖRE man gör et okänt ingrepp,, jag kollade på en video om kamremsbyte innan jag gjorde det på en av mina bilar för första gången,  vissa saker kan verka skrämmande men ibland är dem lättare än vad man tror smile
Senast redigerat av granadadr (14 april 2020)


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
14 april 2020
#28
granadadr skrev:
SportPilot skrev:
granadadr skrev:

Löfven wink

Puh, blev först lite orolig haha
nog med ot nu smile

För Ts del så är det bästa att bara ge sig på det och försöka, fastnar man så öppnar man datorn och googlar lite så dyker det upp lösningar på problemet

eller så kollar man på tuben å googlar FÖRE man gör et okänt ingrepp,, jag kollade på en video om kamremsbyte innan jag gjorde det på en av mina bilar för första gången,  vissa saker kan verka skrämmande men ibland är dem lättare än vad man tror smile

brukar oxå ta mig en titt..  blev skapligt räddad när jag skulle byta ett fjäderben fram på min pjukalott 407.. utan den videon hade jag rivet väldigt mycket mer..    men följde videon till punkt och pricka och det vara verkligen inte mer än att fjäderbenet gick att ta den vägen dom visade på filmen utan videon hade jag inte ens testat.. och då hade jag fått rivit väldigt mycket mer... för den framvagnen är ingen lek smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök