2942
Sök

Hur lär man sig mer om bilmekanik som vuxen?

1 Inlägg
13 april 2020
Trådstartare
Jag är en typisk medelålders innerstadsbo som har körkort men aldrig ägt en egen bil. Inga av mina vänner är bilintresserade, och jag har heller inget eget garage. Jag skulle naturligtvis kunna göra som alla andra och bara strunta i att lära mig någonting och bara lämna in bilen på service så fort minsta problem uppstår, men eftersom jag tycker om att meka (med annat än bilar), felsöka och så vidare så skulle jag hellre lära mig mer om bilar innan jag faktiskt köpte en.

Om man har liknande problem på ämnen som snickeri eller cyklar så brukar det ju finnas "gemensamma" verkstäder där man kan arbeta med andra på frivillig basis och därigenom lära sig mer. För cyklar finns t.ex. det såkallade "cykelköket" dit man kan ta sin cykel och få överblivna reservdelar, hjälp med lagningar, hjälpa andra (till den grad man kan) och så vidare. Finns något liknande för bilar, eller finns kurser mot betalning?

Hur har ni, eller folk ni känner, löst problemet att man inte kan något om bilar men heller inte har några direkta möjligheter i sin närmaste vänkrets eller miljö att göra något åt det?

1 033 Inlägg
13 april 2020
cyn skrev:
Jag är en typisk medelålders innerstadsbo som har körkort men aldrig ägt en egen bil. Inga av mina vänner är bilintresserade, och jag har heller inget eget garage. Jag skulle naturligtvis kunna göra som alla andra och bara strunta i att lära mig någonting och bara lämna in bilen på service så fort minsta problem uppstår, men eftersom jag tycker om att meka (med annat än bilar), felsöka och så vidare så skulle jag hellre lära mig mer om bilar innan jag faktiskt köpte en.

Om man har liknande problem på ämnen som snickeri eller cyklar så brukar det ju finnas "gemensamma" verkstäder där man kan arbeta med andra på frivillig basis och därigenom lära sig mer. För cyklar finns t.ex. det såkallade "cykelköket" dit man kan ta sin cykel och få överblivna reservdelar, hjälp med lagningar, hjälpa andra (till den grad man kan) och så vidare. Finns något liknande för bilar, eller finns kurser mot betalning?

Hur har ni, eller folk ni känner, löst problemet att man inte kan något om bilar men heller inte har några direkta möjligheter i sin närmaste vänkrets eller miljö att göra något åt det?

Kolla denna tråden som ligger några rader under din https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332537

VAG har världens bästa bilar.

4 261 Inlägg
13 april 2020
cyn skrev:

Finns ju youtube, google, böcker, sen kan man ju försöka leta upp folk som kan mecka och bli kompis me dom. Sen köper du tex en billig meckvänlig bil som nån gammel volvo och börja pyssla me den själv. köp verktyg och börja pilla, har man tid och lust så lär man sig. Finns ju utbildningar också, yrkes förberedande utbildningar där man lär sig om bilar från grunden. Men mycket  lätt att hitta info på nätet. Har du nån favoritmärke? bara börja googla och läs som satan om allt möjligt och är du sugen så köp nån bil och börja pilla;) demontera allt och sen montera ihop allt igen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 april 2020
Jag började själv så smått i början på -70 talet..
Ja, det är ett tag sen..smile
Anledningen var att första servicen så skulle JAG bli rånad på en tusenlapp för service som jag kunde göra själv..
DET var ju för 17 en hel månadslön !!!
Kikade i manualen och struntade i stämplarna i boken, eftersom jag hade för avsikt att behålla kärran tills den blev skrotad..
DET har jag sparat MÅNGA sekiner på må ni tro..
På den tiden fanns ju inte tuben och internet, utan då frågade man t o m främlingar hur man skulle göra..smile
Och jag kör med samma stil idag, byter olja och filter varje år och riskokar-kärran jag köpte 2002 håller fortfarande och den är BARA trafikförsäkrad..
Det man köpte var 13 och 17 nycklar och sen byggts på med diverse behovsgrejor, men det som går mest nu är plasticpadding och diverse grundning för att täcka rosthålen..
Så man ser ju vartåt det barkar..
Senast redigerat av axxet (13 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 513 Inlägg
13 april 2020
Följ ChrisFix på youtube är en bra början skulle jag vilja säga.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

20 Inlägg
22 april 2020
Finns alltid böcker att läsa, youtubekanaler att följa och titta på. Teorin kan du alltid lösa på egen hand. Praktiken däremot kan ibland vara lite knepigare. Praktiken ger ju erfarenhet vilket är minst lika viktigt om inte ännu viktigare i slutändan. Det finns kanske ett hörn i ett garage någonstans du kan hyra in dig på? Föräldrar? En bra start är ju att skaffa och träffa likasinnade och ta steget därifrån.

född blåvit
624 Inlägg
22 april 2020
Youtube är guld.

1 736 Inlägg
23 april 2020
Hmmm.. vill du skruva med äldre bilar så finns allt på nätet, vissa dåliga o vissa bra. Har du tänkt att meka med dagens bilar- så tänk om. Du behöver tillgång till Diagnosinstrument som kostar, du behöver tillgång att kunna köpa uppdateringar från biltillverkare för att kunna uppdatera mjukvara osv.  Det handlar inte om att laga saker numer- uppdatera mjukvara o byta styrboxar och byta filter o Olja. Byta lite bromsbelägg o skivor. När Elbilarna tar över, så blir det inte mer än "dataskiten" kvar. O den kommer finniga 16 åringar klara bättre, än vi som jobbat med bilar sen Hedenhös.  Så, mitt tips blir- lär dig skruva med en skitbil..typ alla Volvo efter 940.(Sista bra Volvon) En sur V70 som gått 30000mil e´perfekt. Den har nästan alla fel man kan få, och det finns massor att läsa på nätet om hur du fixar det.
Då får du skruva o lära dig lite.... - sen va du har för nytta av det?  Ja de´ bestämmer du själv.

mvh/Husse

1 705 Inlägg
23 april 2020
Som många redan sagt, allt finns på Youtube.
Börjar glo lite där, och när du vill se saker "på riktigt" så leta upp lite bilträffar. Just nu i Corona tider är det av förståeliga skäl lite stiltje på den fronten, men i normala fall brukar det inte vara svårt att hitta nån form av bilträff. Det kan vara allt från stora arrangerade nationella träffar till lokala sammankomster på nån parkeringsplats.
Gå runt och kolla på bilarna och ser du en bil du gillar, så gå fram till ägaren och börja prata. Jag lovar dig, det finns inte en bilnörd i världen som inte uppskattar när någon kommer fram och vill prata om hans bil. Rätt snart har du några bekanta inom bilkretsar, och inom kort hänger du i nåt garage varenda ledig stund.

Att umgås med och lära känna "bilfolk" är hur lätt som helst, det är få gemenskaper som är så välkomnande och öppna så länge man delar ett intresse.

Sök