13 april 2020
Trådstartare
Jag är en typisk medelålders innerstadsbo som har körkort men aldrig ägt en egen bil. Inga av mina vänner är bilintresserade, och jag har heller inget eget garage. Jag skulle naturligtvis kunna göra som alla andra och bara strunta i att lära mig någonting och bara lämna in bilen på service så fort minsta problem uppstår, men eftersom jag tycker om att meka (med annat än bilar), felsöka och så vidare så skulle jag hellre lära mig mer om bilar innan jag faktiskt köpte en.
Om man har liknande problem på ämnen som snickeri eller cyklar så brukar det ju finnas "gemensamma" verkstäder där man kan arbeta med andra på frivillig basis och därigenom lära sig mer. För cyklar finns t.ex. det såkallade "cykelköket" dit man kan ta sin cykel och få överblivna reservdelar, hjälp med lagningar, hjälpa andra (till den grad man kan) och så vidare. Finns något liknande för bilar, eller finns kurser mot betalning?
Hur har ni, eller folk ni känner, löst problemet att man inte kan något om bilar men heller inte har några direkta möjligheter i sin närmaste vänkrets eller miljö att göra något åt det?