3763
Sök

Köpråd

7 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
Tjena! Jag är en 19 årig kille som haft mitt körkort i ett halvår. Har sen dess haft 2 bilar. En Mazda 6 2007 och har just nu en Polo 1999. Håller numera på att samla till en Toyota Celica 7th gen då jag alltid brytt mig mer om bilens utseende och ljud mer än resultat på racingbanan och med min budget är Celica det närmsta jag kan komma.

Dilemmat är om jag ska köpa den med 140hk som är billigare och mer bränslesnål eller den med 192hk som har mer kraft och drar mer soppa.

Jag tror ändå det hade varit mer lönt att skaffa 140hk versionen då kraften kickar in vid högre varv som hade enbart då varit mellan rödlysen för mig då jag bor i en tätort om jag hade tagit den med 192hk. Får ingen kick av att köra fort direkt då jag är på prövotid och blir paranoid så fort jag överskrider 30km/h över hastighetsbegränsningen och tror att någon polis gömmer sig bakom busken.

Sen när prövotiden är slut kan jag köra på turbo, supercharge osv så bilen kan få runt 220-250hk.

Så antar att det är mer lönt för mig just nu att köpa en 140hästars Celica sen uppgradera den helt enkelt med tiden.

Tänker jag rätt?
Kan tillägga att jag ej vet så mycket om bilar

6 291 Inlägg
5 maj 2020
Hej!
Låter vettigt! Men köp ingen rosthög! Japanska bilar brukar vara rostbenägna...liksom vissa andra märken.

101 Inlägg
5 maj 2020
Känns väl mer relevant att tänka på skicket på bilen i ditt fall.

Vill du verkligen trimma den så är väl den med större motor mer relevant, men ingen av dem är väl turbomatad vad jag vet, så ska du trimma så får du väl ändå spendera lika mycket som bilen kostar typ. I mitt tycke känns det orimligt att trimma en Celica vare sig du har prövotid eller inte.

6 181 Inlägg
5 maj 2020
Den modellen har ju en Yamahamotor som har lite dåligt rykte, den skall inte vara alls lika bra som toyotas egna motorer.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!
Låter vettigt! Men köp ingen rosthög! Japanska bilar brukar vara rostbenägna...liksom vissa andra märken.

Vafalls!?
Jag har hela tiden trott att det var audi som var rena rosthögar ! smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 504 Inlägg
5 maj 2020
axxet skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Vafalls!?
Jag har hela tiden trott att det var audi som var rena rosthögar ! smile

Du tror heeeeelt rätt!
Men!!!!!!
Rostskador beror inte alltid på bilen, utan på hur förste ägaren rostskyddat bilen från ny.
Har flera exempel på mitt påstående.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 maj 2020
Innan det halkar in på vilka bilar som rostar osv så ber jag om att vi fokuserar på topic.

På tal om topic så låter det klokt att titta på en japansk bil. Huruvida de olika motorerna är olika pålitliga låter jag vara osagt för om det kan jag ingenting, men försök att inte fundera på trimning. Det blir fort väldigt dyrt och ger ytterst lite. Trist men sant.

Fokusera hellre på andra saker. Utseende, ljud, fälgar, sänkning osv. En Celica med 20år på nacken kommer säkert få stryk vid rödljuset av grannens V90 eller Passat även om du lägger 20k på att ”trimma”, men gissa vilken bil som känns bäst att glida runt i..?

Lycka till i jakten. Och minns min fars kloka ord: Hela världen är full av gamla bilar. (Med andra ord, köp inte första bästa!)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 Inlägg
6 maj 2020
Trådstartare
caromania skrev:
Innan det halkar in på vilka bilar som rostar osv så ber jag om att vi fokuserar på topic.

På tal om topic så låter det klokt att titta på en japansk bil. Huruvida de olika motorerna är olika pålitliga låter jag vara osagt för om det kan jag ingenting, men försök att inte fundera på trimning. Det blir fort väldigt dyrt och ger ytterst lite. Trist men sant.

Fokusera hellre på andra saker. Utseende, ljud, fälgar, sänkning osv. En Celica med 20år på nacken kommer säkert få stryk vid rödljuset av grannens V90 eller Passat även om du lägger 20k på att ”trimma”, men gissa vilken bil som känns bäst att glida runt i..?

Lycka till i jakten. Och minns min fars kloka ord: Hela världen är full av gamla bilar. (Med andra ord, köp inte första bästa!)

Tack! Det var exakt ett sånt typ av svar jag var ute efter. Jag tror jag kör på den mer ekonomiska motorn pga just som du säger att även om jag trimmar skiten ur den så kommer man säkert få stryk på rödljuset av någon Volvo. Som sagt bryr jag mig inte så mycket om hur snabb eller kraftig den är, utan hur den ser ut och låter. Kortfattat vill jag ha en showbil som jag också kan köra vardagligt

* Voff voff *
10 781 Inlägg
6 maj 2020
Angående antal hästkrafter kan jag bara säga: Det är bättre att ha än att önska... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 178 Inlägg
6 maj 2020
Du är en klok man Caromania.

Vill man fokusera på utseendet så spelar det väl ingen roll om maskin är på 140 eller 192hk. Kollade upp pappas "gubbmercedes" och den skenar ju iväg till 100 km/h på 6,8 sek. När den fungerar. Har tyckt att den är småpigg...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2020
Hybrid_ skrev:
Du är en klok man Caromania.

Vill man fokusera på utseendet så spelar det väl ingen roll om maskin är på 140 eller 192hk. Kollade upp pappas "gubbmercedes" och den skenar ju iväg till 100 km/h på 6,8 sek. När den fungerar. Har tyckt att den är småpigg...

Tack Hybrid. Ja, ibland gnistrar det till innanför Silverrävens pannben.

Låter lite som vår "gubba-familjebil". En vanlig tråkig låda med fyra hjul. Man ser inte ens några avgasrör bakifrån och den glider fram så tyst så man måste tuta på fotgängardrullar som korsar vägen med ansiktet i mobilen. Lik förbannat smyger den iväg 0-100 på sisådär 5.5-6s. Märkligt faktiskt.

Nej TS är på rätt väg. Japs!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 maj 2020
Man tackar..eftersom man , jag alltså, investerade i en corolla 2004 och jagat pyttesmå rostfläckar i tidigt skede och därmed undvikit genomrostning..
Har aldrig under mina 50 år med bilägande, varit med om en bättre bil..
Jeppen som sålde den 2004 hade nog inte alla hästar hemma, men det bryr jag mig inte om, för jag är ju nöjd..smile
Den går kanske inte under 11,0 på 0- 100, men det gör inget..
Senast redigerat av axxet (6 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök