För ca 10 dagar sedan så kände jag att bilen började vibrera kraftigt under körning, började dra svagt åt höger, kändes lite slöare än vanligt och kändes som att den hackade vid gaspådrag. Den hade också väldigt jobbigt med kurvtagningen, framförallt när man svängde höger så kändes det som att bilen fick jobba stenhårt och gick rätt så ryckigt. Första tanken var att kolla drivaxlarna och jag kände lite glapp i den inre drivknuten på höger sida och bestämde mig att byta ute bägge drivaxlarna. Efter detta byte gick bilen relativt ok i ca 50-60 km och därefter kom problemen tillbaka, kanske inte lika allvarligt som innan men till iaf kanske 80% av det som fanns innan, nu drar den inte åt höger längre och den har inte lika jobbigt med kurvtagningen men i övrigt samma. Detta får mig att misstänka växellådan, vet att min DMF inte är helt hundra sedan tidigare men dessa ska ju inte skapa den typen av problem mig veterligen, vibrationer och oljud absolut men tror inte att bilen ska kännas ryckig vid gaspådrag o.s.v. Min tanke nu är att inspektera om jag kan se några fysiska skador på växellådan och därefter tappa ut oljan och kolla efter metallspån. Vad har ni för tankar, erfarenheter eller förslag för att fastställa eller eventuellt utesluta växellådan?
Bilen det rör sig om:
Audi A3 8P 2012
140 hp, Manuell 6 växlad låda beteckning NFU eller 02Q
Motor CFFB Diesel
Gått 285 000 km