30 april 2020
Trådstartare
Tycker bilen har börjat dra onormalt högt senaste veckorna. Får för mig att det började efter jag besiktade bilen för ca 4 veckor sedan, den dog när han skulle göra avgastest och när han skulle starta den så var den stendöd, fick boostra igång och när den gick igång så lyste motorlampan och gick knappt gasa, felkod på främre lambdasond.
Åkte hem och bytte batteri, bytte lambdasond och nollade felkoden och nu har den inte varnat något mer. Men förbrukningen tycker jag är onormalt hög sedan dess.
Så fort jag petar på gasen så går den upp mellan 5-9liter milen. Och väldigt svårt att hålla under litern, medelförbrukning 1.1L/mil. Samt släpper jag gasen och rullar så går den väldigt sakta nedåt, och aldrig ner under 0.2l/mil utan stannar mellan 0.2/0.35l/milen, tidigare har den gått ner till 0 ganska omgående när man släppt gasen och rullat mot t ex korsning.
Men den går som normalt och man känner inte av att det skulle vara hög förbrukning när man gasar och kör.
Finns det några enkla felsökningar man kan göra själv som utesluter det mesta? Känner inte för att lämna in bilen för felsökning när det är ett "diffust" fel. Då kan slutsumman bli skyhög och dom ändå inte hittar något.
Kan ju även vara så att jag bara fått för mig att den blivit skyhög, men tycker inte det har varit några problem att ligga kring 0.7-0.8l/milen i medelförbrukning och tycker inte att jag sett den dra så enormt mycket vid minsta gaspådrag.
Senast redigerat av Renjägarn (26 juni 2020)
Kommer väl nånting här snart!