2558
Sök

hjälp med öppet filter

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
har problem. hmm
jag har letat ett bra tag nu men hittar ingen bra lösning på att sätta dit ett öppet luftfilter på min 850GLT.
Min LMM (luftmassomätare) sitter ju integrerad i luftburken.
var kan man få tag på ett separat "LMM hus"?
hittar inga skrotar som har det?

eller finns det andra sätt?hmm

905 Inlägg
3 juli 2007
FanGus skrev:
har problem. hmm
jag har letat ett bra tag nu men hittar ingen bra lösning på att sätta dit ett öppet luftfilter på min 850GLT.

varfrö inte köpa ett öppet luftfilter som passa i orginallådan?

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
loffe007 skrev:
FanGus skrev:
har problem. hmm

jag vill ju åt ljudet oxå:)

666 Inlägg
3 juli 2007
Inte för att låta negativ, men ljudet förändras inte speciellt mycket med ett öppet filter på en sugis... så kör du otrimmat så kan du lika väl köra på orginalet...

//Silver

1 297 Inlägg
3 juli 2007
silverbird skrev:
Inte för att låta negativ, men ljudet förändras inte speciellt mycket med ett öppet filter på en sugis... så kör du otrimmat så kan du lika väl köra på orginalet...

//Silver

Jag har öppet filter i min bil och det låter väldigt mycket.

FanGus släng upp en bild så blir det lättare att hjälpa dig. Kanske kan du kapa i originalboxen så du har kvar lmm och fäster de öppna filtret efter?

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
MrTobias skrev:
silverbird skrev:

//Silver

Jag har öppet filter i min bil och det låter väldigt mycket.

FanGus släng upp en bild så blir det lättare att hjälpa dig. Kanske kan du kapa i originalboxen så du har kvar lmm och fäster de öppna filtret efter?

http://www.garaget.org/archive/36432/48288/48288-500175.jpg

det där är en sån del jag behöver. hade ingen bild på min. men min ser likadan ut fast den delen som jag ringat in sitter ihop med luftburken. det skulle väll gå att såga till. men var får jag tag på ett nytt lock till luftburken om det inte går någe vidare?

1 297 Inlägg
3 juli 2007
Sådär ser det ut på de flesta bilar (iaf min). Du ska fästa de öppna filtret där på. Eller bättre om du har ett rör innan som går att vrida lite (Det får inte komma olja på lmm vilket är mindre chans om dom inte sitter väggivägg, samt att det är väldigt varmt brevid motorn. Varm luft får motorn att gå sämre). Så förslagsvis tar du bort gamla burken och fäster röret och sen öppna filtret där gamla burken sitter (om du inte kan ha det någonannanstans?). Gör gärna en avskärmning också!

Så röret där lmm sitter ska sitta kvar!

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
http://www.garaget.org/archive/10689/22394/22394-226264.jpg

hittade en bild på hur det ser ut på min

44 Inlägg
3 juli 2007
loffe007 skrev:
FanGus skrev:
har problem. hmm

För att öppna filter inte går att montera i "original-låda". Monteras det i filter-boxen så heter det insats sport-luftfilter.

FanGus: Köp ett insatsfilter och kläm i. Det är det bästa du kan göra. Dels får du lite insugs-ljud, dels slipper du plåga LMM. Vissa LMM:er kan ta skada av filteroljan.

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
MrTobias skrev:
Sådär ser det ut på de flesta bilar (iaf min). Du ska fästa de öppna filtret där på. Eller bättre om du har ett rör innan som går att vrida lite (Det får inte komma olja på lmm vilket är mindre chans om dom inte sitter väggivägg, samt att det är väldigt varmt brevid motorn. Varm luft får motorn att gå sämre). Så förslagsvis tar du bort gamla burken och fäster röret och sen öppna filtret där gamla burken sitter (om du inte kan ha det någonannanstans?). Gör gärna en avskärmning också!

Så röret där lmm sitter ska sitta kvar!

jo visst så långt är jag med. men sådär som den första bilden visar ser det tyvärr inte ut på min.
den andra bilden visar hur det ser ut på min. på min är det bara som 2 delar. röret sen kommer LMM med luftburken ihop.

1 297 Inlägg
3 juli 2007
Det är vad jag hade gjort med. Vet inte riktigt hur man flyttar lmm men det går säkert smile. Den bästa kylningen är ofta i originalboxen. Det du kan göra för lite tuffare ljud är att ta bort ev rör som sitter innan filtret. Gjorde de på min första bil en mazda 323F och det blev ett mycket tuffare ljud. Sitter ofta rör från originalboxen som hämtar luften någonannanstans ifrån. På min nuvarande kom luften från ena framskärmen rakt över hjulet. För att hålla luften kall men jag tror inte att det var allt för bra luftflöde där smile

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
WannabeeGBG skrev:
loffe007 skrev:
FanGus skrev:
har problem. hmm

För att öppna filter inte går att montera i "original-låda". Monteras det i filter-boxen så heter det insats sport-luftfilter.

FanGus: Köp ett insatsfilter och kläm i. Det är det bästa du kan göra. Dels får du lite insugs-ljud, dels slipper du plåga LMM. Vissa LMM:er kan ta skada av filteroljan.

ok. det är ju så att jag har ett öppet dubbelkonat ligger hemma. så det vore bra om man kunde få dit det på något sätt.
vissa säger att man bara behöver köpa ett nytt LMM "hus" från en s70 eller liknande och bara flytta min LMM till det huset.
då ser det ju ut som på första bilden som jag ritat på. och då är det bara på med ett flex rör och sen filtret.
men det verkar inte som om det går att få tag på ett nytt "hus"

men ett insatsfilter, blir det ett insugsljud med ett sånt?

tack för alla svar smile

1 297 Inlägg
3 juli 2007
Om du tar bort alla rör innan filterboxen så får du ett bättre ljud!

905 Inlägg
4 juli 2007
http://www.slturbo.com/

dom har billiga insatsfilter cool

annars är det väl bara ta bort filtret som sitter i orginal lådan sen sätter du det öppna filtret på slangen som går till burken.

Sök