Byta av främre länkarmsbussning V70N

Mack855
17 maj 2020 · 1 354 Inlägg

Hallå!

Hade bilen inne på service i veckan där meken konstaterade att den främre länkarmsbussningen börjar bli dålig, inte panik men den börjar på att ge sig. Perfekt, anledning att få byta till polly bussningar tänker jag.

-Första frågan jag har är om man måste ha lös drivaxeln ur spindeln för att få väck länkarmen?

-Andra frågan är om någon har någon fin idé på verktyg för att pressa ur den gamla bussningen ur länkarmen och givetvis också in med den nya.

-Behöver jag göra en framvagnsinställing/ 4 hjulsinställning efteråt med polly bussningar?


Sett lite olika lösningar för att få i och ur den bakre länkarmsbussningen men inte hittat något vettigt på den främre. Jag har tillgång till kompressor om det kan underlätta jobbet men är inte sugen att betala x antal pengar för ett verktyg som jag använder en gång vart 10e år eller endast en gång under min livstid.

Har försökt skriva så tydligt som möjligt men om jag har formulerat något krångligt så säg gärna till smile
//Marcus

Brådhis * Voff voff *
17 maj 2020 · 10 336 Inlägg

Mack855 skrev:
-Första frågan jag har är om man måste ha lös drivaxeln ur spindeln för att få väck länkarmen?

Nej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
17 maj 2020 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:
-Första frågan jag har är om man måste ha lös drivaxeln ur spindeln för att få väck länkarmen?

Nej. smile

Ett fråga besvarad, tackar big_smile

Leumasen
17 maj 2020 · 22 Inlägg

Hej, jag har gjort detta jobb på min bil och polybussningarna gjorde underverk med väghållningen. Hade inga specialverktyg men det tog tid. Jag använde ett spännband för att tvinga ner länkarmen för att få ut och in spindelleden. Improviserade för att få ut gamla bussningarna, fick göra maximal åverkan på gummit för att få in en bågfil och såga av metallhöljet, då går det att knacka ur den. Bör vara enklast med en press eller stort skruvstäd för att få in den nya, det hade inte jag. Med en medhjälpare, hylsa, slägga och såpa så gick det ändå.

Lycka till

Mack855
17 maj 2020 · 1 354 Inlägg

Leumasen skrev:
Hej, jag har gjort detta jobb på min bil och polybussningarna gjorde underverk med väghållningen. Hade inga specialverktyg men det tog tid. Jag använde ett spännband för att tvinga ner länkarmen för att få ut och in spindelleden. Improviserade för att få ut gamla bussningarna, fick göra maximal åverkan på gummit för att få in en bågfil och såga av metallhöljet, då går det att knacka ur den. Bör vara enklast med en press eller stort skruvstäd för att få in den nya, det hade inte jag. Med en medhjälpare, hylsa, slägga och såpa så gick det ändå.

Lycka till

Okey, tror jag har en idé som innefattar hylsor och dylikt. Och att totalt massakrera den befintliga bussningen och sen fila ur den yttre hylsan.. Kan bli spännande..

Mack855
18 augusti 2020 · 1 354 Inlägg

Lyfter min egen tråd. Har inte fått ändan ur vagnen ännu men har fått en till fundering innan jag tar tag i det (ordern är lagd så inväntar bara delarna nu) jag undrar om det är någon som kan svara på om jag behöver använda org. hylsa för både främre och bakre bussningarna när jag byter till poly?

Senast redigerat av Mack855 (19 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang