2742
Sök

Köpråd: Peugeot 206 2004 2.0

Volvo850-92
1 678 Inlägg
18 augusti 2020
Trådstartare
#1
Hej.

Vad kan man mer säga om en Peugeot 206 2004 2.0 förutom.

- Rostigt avgassystem (körts körningar)
- Trångt baksäte
- Inga kassaskåpstängda dörrar
- Styrlederna är av dålig kvalité

Jag ska titta på en imorgon. Jag behöver tips på vad jag ska titta på. Bilen har körts för det mesta i statskörning.

Den är jättefin.


1 131 Inlägg
18 augusti 2020
#2
Dom har väl en tendens att bli rejält sladdriga i bakvagnen tror jag. En kompis hade en sådan och den slingrade som en snok på vägen åtminstone.
På Lite äldre peugoter kan dessutom torsionsfjädringen bak kärva ihop och då blir det hoppigt, vet inte om en såpass "ny" pegga lider av det problemet.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
18 augusti 2020
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Dom har väl en tendens att bli rejält sladdriga i bakvagnen tror jag. En kompis hade en sådan och den slingrade som en snok på vägen åtminstone.
På Lite äldre peugoter kan dessutom torsionsfjädringen bak kärva ihop och då blir det hoppigt, vet inte om en såpass "ny" pegga lider av det problemet.

Så för testa en sådan. Vad bör göras då?

Notera att det är en 206 cab också. Ingen vanlig 206.


1 131 Inlägg
19 augusti 2020
#4
Det du kan kontrollera enkelt är att hjulvinklarna bak stämmer. Kolla på hjulen, lutar dom inåt eller utåt på ett onaturligt sätt är det inte jättebra.

När du provkör så lyssna efter klonkande ljud från bakvagnen, likaså om den känns slingrig eller hård där bak så att säga.

Det finns renoveringssatser för bakvagnen att köpa, alternativt en hel bakaxel om det är riktigt illa men det är ju en hel del jobb med det.

På en cabbe hade jag kontrollerat så att taket går upp och ner som det ska, samt kontrollera noga att det håller tätt när det väl är uppe.


Forummoderator
18 026 Inlägg
19 augusti 2020
#5
Se till att kamremmen är bytt!
Inte lita på ägarens -eventuellt- flummiga svar om att tidigare ägare bytte den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

158 Inlägg
19 augusti 2020
#6
Som tidigare har sagt är väl torsionsskräpet värt att kika på. Byta bakaxel är ju inget jätte jobb och en "ny" gick på runt 5 tusen när jag gjorde det 2015.

Kolla även efter läckage från styrservopumpen och testa att fläkten till kylaren fungerar i båda lägena (långsam och snabb).



Sök