24 augusti 2020
Trådstartare
Lite info:
Köpte en XC60 2017 för 2v sedan, och så fort jag köpte och körde ut den började denna gula motorlampa lysa och det stod: "Motorsystem - Service erfodras". Under provkörningen dök denna ej upp. Körde tillbaka till handlaren och de släckte lampan och sa att det inte var något fel på bilen, samt att jag ska hålla utkik om den dyker upp igen.
Bor i Stockholm, handlaren är i Halland.
Igår när jag kör från Skåne till Stockholm dök lampan upp igen. Har nu en OBD II läsare i handsfacket. Kör in den i OBD läsaren på en rastplats och jag får fram felkod
[b]P0299 - Turbocharget / Supercharge underboost[/b]
När jag sedan kör med OBD II läsaren i står samma felkod men följande text:
P0299 - Powertrain
Körde till Bilia de sa att de ska testa att ta bort felkoden, då den inte var aktiv. Så de tog bort den, och nu lyser den inte mer.
Körde till Bilia på Lidingö som var lite mer sugna på att lösa problemet, och han provkörde den och sa att den inte har något tryck alls, precis som jag började känna. Den kändes lixom svag, då jag inte hade något att jämföra med trodde jag att D5:an helt enkelt bara var seg.
Däremot sa de att de behöver få fram felkoden igen, för att kunna se vad det är för fel. Förra verkstaden tog bort den. Min felkod räckte lixom inte P0299.
Någon här som vet vad det kan vara?
Ursäkta lång text!