3688
Sök

Kia Picanto instrumentbelysningen, ac etc lyser inte upp?

225 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#1
som rubriken säger så får jag inte instrumentpanelen (hastighetsmätaren etc) samt Ac belysningen att fungera. alla varningslampor fungerar som dom ska, det vill säga, abs, check engine osv.
jag tror! problemet uppstod för något år sedan då mina föräldrar ägde bilen, och de skulle hjälpa en annan bil med startkablar. + och - kablen kom åt varandra och det har antagligen blivit kortslutning någonstans.

Jag har kollat säkringarna, hittar inga trasiga, har även kollat en del relän, inte hittat något trasigt där heller.

någon som vet var felet kan ligga?
kian picanto 1.1 CDRI 2006

3 722 Inlägg
18 april 2014
#2
Glödlamporna som gått? Öppna mätarhuset och kolla dom. Kan ju bara vara en sån enkel grej.
Senast redigerat av Digital_Kicker (18 april 2014)

225 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#3
Digital_Kicker skrev:
Glödlamporna som gått? Öppna mätarhuset och kolla dom. Kan ju bara vara en sån enkel grej.

men att allt slocknar samtidigt? är inte det lite konstigt?

3 722 Inlägg
18 april 2014
#4
Rolle90 skrev:
Digital_Kicker skrev:
Glödlamporna som gått? Öppna mätarhuset och kolla dom. Kan ju bara vara en sån enkel grej.

men att allt slocknar samtidigt? är inte det lite konstigt?

Om alla säkringar och relän är hela så måste det vara glödlamporna. Man kan ju alltid kolla. Säker på att det skedde när dina föräldrar skulle ge starthjälp?

225 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#5
Digital_Kicker skrev:
Rolle90 skrev:
Digital_Kicker skrev:
Glödlamporna som gått? Öppna mätarhuset och kolla dom. Kan ju bara vara en sån enkel grej.

men att allt slocknar samtidigt? är inte det lite konstigt?

Om alla säkringar och relän är hela så måste det vara glödlamporna. Man kan ju alltid kolla. Säker på att det skedde när dina föräldrar skulle ge starthjälp?

jo absolut är det värt att kolla, har tänkt göra det tidigare, men hittar ingen guide på internet hur man får ut mätarhuset, tror man måste ta av hela instrumentpanelen för att komma till...

jag vet inte om det var just då det hände, eller om det var en tid efter..
det jag vet är att alla lamporna slocknade samtidigt, för hastighets, varmmätare) ac kontrollerna osv
Senast redigerat av Rolle90 (18 april 2014)

3 722 Inlägg
18 april 2014
#6
Rolle90 skrev:
Digital_Kicker skrev:
Rolle90 skrev:

men att allt slocknar samtidigt? är inte det lite konstigt?

Om alla säkringar och relän är hela så måste det vara glödlamporna. Man kan ju alltid kolla. Säker på att det skedde när dina föräldrar skulle ge starthjälp?

jo absolut är det värt att kolla, har tänkt göra det tidigare, men hittar ingen guide på internet hur man får ut mätarhuset, tror man måste ta av hela instrumentpanelen för att komma till...

jag vet inte om det var just då det hände, eller om det var en tid efter..
det jag vet är att alla lamporna slocknade samtidigt, för hastighets, varmmätare) ac kontrollerna osv

Ok!

Är det inte glödlamporna så kanske det är en bränd kabel/kontakt. Vet ej hur dom sitter just på en picanto.

Fixare
321 Inlägg
18 april 2014
#7
Digital_Kicker skrev:
Rolle90 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Om alla säkringar och relän är hela så måste det vara glödlamporna. Man kan ju alltid kolla. Säker på att det skedde när dina föräldrar skulle ge starthjälp?

jo absolut är det värt att kolla, har tänkt göra det tidigare, men hittar ingen guide på internet hur man får ut mätarhuset, tror man måste ta av hela instrumentpanelen för att komma till...

jag vet inte om det var just då det hände, eller om det var en tid efter..
det jag vet är att alla lamporna slocknade samtidigt, för hastighets, varmmätare) ac kontrollerna osv

Ok!

Är det inte glödlamporna så kanske det är en bränd kabel/kontakt. Vet ej hur dom sitter just på en picanto.

Kan kanske vara att lamporna är seriekopplade så går en sönder slocknar alla. Känns väl långsökt men man vet aldrig.

Lone Star Garage

225 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#8
kollade precis lamporna och de verkar alla hela..

3 722 Inlägg
18 april 2014
#9
Då är det en kabel som är kass.?

6 662 Inlägg
18 april 2014
#10
Lamporna kan se hela ut men behöver inte vara det.

Annars kan det vara ljusvredet som gått sönder.

De/Dem

225 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
Lamporna kan se hela ut men behöver inte vara det.

Annars kan det vara ljusvredet som gått sönder.

testade att byta plats på en fungerande lampa (ABS) till hastighetsmätaren, var inget fel på lampan.
finns det något lätt sätt att felsöka vredet?

Evildan
19 april 2014
#12
En kanske dum fråga, har du provat att slå på halvljuset genom att vrida spaken?
(utgår ifrån att det är en typisk asiatisk vridbar blinkersspak för att slå på halv och helljuset)

225 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#13
Evildan skrev:
En kanske dum fråga, har du provat att slå på halvljuset genom att vrida spaken?
(utgår ifrån att det är en typisk asiatisk vridbar blinkersspak för att slå på halv och helljuset)

självklart, det är så belysningen ska starta

Evildan
20 april 2014
#14
Rolle90 skrev:
Evildan skrev:
En kanske dum fråga, har du provat att slå på halvljuset genom att vrida spaken?
(utgår ifrån att det är en typisk asiatisk vridbar blinkersspak för att slå på halv och helljuset)

självklart, det är så belysningen ska starta

Hoppades på det svaret från dig wink

Fungerar halvljusautomatiken?
Senast redigerat av Evildan (20 april 2014)

225 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
Rolle90 skrev:
Evildan skrev:
En kanske dum fråga, har du provat att slå på halvljuset genom att vrida spaken?
(utgår ifrån att det är en typisk asiatisk vridbar blinkersspak för att slå på halv och helljuset)

självklart, det är så belysningen ska starta

Hoppades på det svaret från dig wink

Fungerar halvljusautomatiken?

jo hade varit skönt ifall det vore så lätt :p

halvljusautomatiken? finns nog ingen sådan, halvljuset startar då man vridit på det.

2 Inlägg
23 september 2020
#16
Har du hittat felet?
Jag har samma fel på frugans -04.

2 Inlägg
28 september 2020
#17
Om det är någon som hittar hit senare.
Demontera spaken för ljuskontroll, det som styr halvljus och parkeringsljus är små metall läppar som är fjädrade. Stor sanolikhet är att dom har tappat spänst och behöver justeras, kan finnas oxidation också.


Sök