3148
Sök

Återkallade airbag Audi A4

7 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
Funderar på att köpa en Audi A4 årsmodell 1998. Har fått veta att airbagen i dom kommer att återkallas, någon som vet mer eller vet vad det kan kosta att åtgärda? Vet inte orsaken till återkallelsen eller om det är på förarsidan eller passagerarsidan det handlar om. Ingen lampa lyser i den heller.

2 306 Inlägg
6 december 2020
Till en 98? Det är nog inget som är aktuellt längre. Bara tuta och kör. smile

7 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
Jo, till en -98, förra ägare har fått papper på det

Forummoderator
18 008 Inlägg
6 december 2020
Låter inte rimligt. Har du sett det pappret? Jag vet att bilar från 2011 och framåt blev återkallade pga airbag vilket fler tillverkare fick göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

452 Inlägg
6 december 2020
Är det en återkallning är den ”gratis” att utföra, det är något tillverkaren står för.

Med vänlig hälsning,

7 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Låter inte rimligt. Har du sett det pappret? Jag vet att bilar från 2011 och framåt blev återkallade pga airbag vilket fler tillverkare fick göra.

Nej jag har inte sett pappret. Försökte googla fram men hittade bara att det gällde från årsmodell 2003. Ska se om jag kan få se ett papper

9 Inlägg
6 december 2020
Jag har en 98 A4 och fått brevet från vag att den är återkallad. Gäller dom med takata airbag.
Ska in för kontroll första kvartalet 2021. Och ev åtgärd andra kvartalet 2021. Audi håller tydligen på att ta fram ersättningsdelar just nu. / ole

172 Inlägg
6 december 2020
Se till att byta Airbag.
Takatas airbags är livsfarliga, gissa varför Takata gick i konkurs...
Jag hade kopplat ur airbagen tills den blivit bytt.
Takata har använt fel kemi i sin "gasgenerator", den som blåser upp airbagen. Efter några år så exploderar gasgeneratorn mycket hårdare och det flyger metalldelar. Det finns rätt många som dött av dessa metalldelar.

Kemin är fuktkänslig, när det tränger in fukt exploderar airbagen mycket snabbare och mer okontrollerat. Takata lade in avfuktningspatroner i Airbagen för att motverka detta, fungerade ända tills avfuktningspatronerna var förbrukade.
Takatas airbags anses säkra under de första fem åren.

2 306 Inlägg
6 december 2020
Där ser man... Återkallas alltså nu, efter alla dessa år. Lite sent på det tycker jag, men bättre sent än aldrig... roll Men ja, det ska iallafall vara gratis om de återkallar något på det sättet, så det ska du (TS) inte behöva betala för, som redan nämnts i tråden. Så den biten kan du vara lugn över. Bill du vara helt säker så hör av dig till Audi och kolla, om du kan få tag på pappret.

5 686 Inlägg
6 december 2020
Du behöver inte få fram pappret, ring närmsta märkesverkstad och fråga om det finns någon aktiv aktion/återkallelse på din bil.
Om svaret är JA så är det bara boka in bilen och få bilen åtgärdad helt gratis.
Senast redigerat av simlar (6 december 2020)

* Voff voff *
10 591 Inlägg
6 december 2020
-m skrev:
Se till att byta Airbag.
Takatas airbags är livsfarliga, gissa varför Takata gick i konkurs...
Jag hade kopplat ur airbagen tills den blivit bytt.
Takata har använt fel kemi i sin "gasgenerator", den som blåser upp airbagen. Efter några år så exploderar gasgeneratorn mycket hårdare och det flyger metalldelar. Det finns rätt många som dött av dessa metalldelar.

Kemin är fuktkänslig, när det tränger in fukt exploderar airbagen mycket snabbare och mer okontrollerat. Takata lade in avfuktningspatroner i Airbagen för att motverka detta, fungerade ända tills avfuktningspatronerna var förbrukade.
Takatas airbags anses säkra under de första fem åren.

Det var rätt intressant att googla en sväng på detta. yikes

Hur kommer det sig att vi inte hört särskilt mycket alls om detta här i Sverige? Det verkar ju omfatta klart fler modeller/märken än bara Audi A4 (som den här tråden handlar om)...

Visserligen Australiensiska sida, men den här listan innehåller en hel del bilar: (som även finns här)
https://www.productsafety.gov.au/recall … calls-list
Samt denna lista:
https://www.productsafety.gov.au/recall … at-airbags

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
Tack för era svar. Ska kolla vidare med en verkstad eller återförsäljare. Hade ingen om den här sortens airbag eller hur farlig den kan vara innan jag började googla

Sök