Vissa bilar har absolut "lossdragningsmoment".
Exempelvis kan man i ELSA läsa om ex.vis just glödstift (keramiska) och att dessa inte får lossas med högre kraft än 20Nm. Om de inte lossnar då ska man spruta på "lösgörningsmedel" (take your pick) och igen försöka, utan att överstiga 20Nm. Om detta inte fungerar ska toppen avlägsnas och sedan stiften.
Detta gäller då bara vid keramiska stift.
Säger inte att det är så "man gör", men, att det inte skulle finnas "lossdragningsmoment" stämmer helt enkelt inte.
- - - Edit - - -
Anledningen till att man ska plocka av toppen innan man tar i med mer kraft, är helt enkelt för att OM värmekroppsänden skadas, så hamnar det således i cylindern. Och, nej, det är inget du vill ha i cylindern<punkt>.
Man får alltså, när man plocket bort toppen, använda större kraft.
Det ska, vid montering, på VAG-kärror med keramiska glödstift, spännas med 8-11Nm. Rent generellt (finns säkert något undantag).
Senast redigerat av it_mutt (4 december 2020)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!