Du kan göra arbetet i steg. Om du behöver kapa ut rostig plåt så kan du göra det först, dvs kapa ur all rostig plåt överallt för att sedan börja laga. Däremot är det inget jag skulle rekommendera eller göra själv. Lagningarna tar ju tid när det kommer till att få till plåten så den passar och då vill man hellre göra klart allt inkl svets och rostskyddsprimer. Jag arbetar så. Kapa ur. Knacka plåt. Svetsa. Spackla. Rostskydda.
Sedan är problemet tid. Om du arbetar utomhus, även under tak så behöver du använda tvåkomponents grund som det tipsats om. Då håller det längre, men med det sagt, det är inte optimalt att laga rost utomhus i januari. Helst vill du ha det varmare och torrare. (Egentligen ett krav)
Regel: lämna ingen naken plåt öht i mer än korta stunder. Absolut inte över natten.
Jag har använt corrostabil rostomvandlare och den är bra. Lösa delar som tex hjulupphängning, skruvar/muttrar kan du med stor fördel sänka ner i ett tråg med citronsyra över natten. Det blir som nytt efter några tag med stålborsten. Blästra är som påpekat bäst men man ska inte blästra för stora ytor då de växer. Kruxet med att blästra är att man får så in i helvete med sand överallt. Där är det en stor fördel att arbeta utomhus, gärna någonstans där sanden ”försvinner”. Sanden är ju egentligen inte sand men du fattar...
Edit: För övrigt vill ja utdela mitt hederspris för 2020 till dig, starta en tråd som ”fattig student” under julen där du berättar att du ska rostlaga en Opel Blitz! Min rutiga keps är avtagen och jag bugar djupt inför denna berömvärda handling!
Senast redigerat av caromania (27 december 2020)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.