3234
Sök

Volvo 740 går varm

391 Inlägg
18 januari 2021
Trådstartare
#1
Tjena Har en volvo 740 88a med b230f som går varm,
Kokar i expansion skället har bytt vattenpump ny termostat gick bra några dagar sen började den igen
Då bött jag locket gick bra en dag sen började den igen får inget tryck i kylarslangarna,
Så då jag kör och den börjar gå varm så börjar det knärta i fläkten kommer bara kylla ur den vad är problemet?


Forummoderator
18 013 Inlägg
18 januari 2021
#2
volvo240_77 skrev:
Tjena Har en volvo 740 88a med b230f som går varm,
Kokar i expansion skället har bytt vattenpump ny termostat gick bra några dagar sen började den igen
Då bött jag locket gick bra en dag sen började den igen får inget tryck i kylarslangarna,
Så då jag kör och den börjar gå varm så börjar det knärta i fläkten kommer bara kylla ur den vad är problemet?

Haha! Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
18 januari 2021
#3
Är det kallt däruppe? Har du kollat glykolhalten så vattnet inte frusit?

391 Inlägg
19 januari 2021
Trådstartare
#4
Har den jämt i varm garage provade nu att bytta till en annan kylla men slangen som går från termostat huset blir stenhård och då jag släpper på korken till expansion kället så börjar det gurgla och sen koka i det här för övrigt bytt termostat från biltema om det nu har nån betydelse


391 Inlägg
19 januari 2021
Trådstartare
#5
Kan det ha att göra med att jag bara har vatten i den och inte glykol?


1 127 Inlägg
19 januari 2021
#6
Låter som att det blivit en ispropp faktiskt...
Om inte nånting spruckit så att kompression smiter ut i kylsystemet neutral


391 Inlägg
19 januari 2021
Trådstartare
#7
Okej hur ser jag det?
Och borde inte frost pluggen gå då?


1 127 Inlägg
19 januari 2021
#8
Det är inte säkert att pluggarna hoppar ur. dom är väl där främst pga gjuteritekniska orsaker så att dom hoppar ur vid frysning är mest en bieffekt egentligen...

Man kan göra ett kompressionstest, alternativt mäta om det kommer avgaser upp i expansionskärlet.


1 777 Inlägg
19 januari 2021
#9
volvo240_77 skrev:
Okej hur ser jag det?
Och borde inte frost pluggen gå då?

Eftersom du har bilen i varmgarage kanske motorn klarar sig för att den utvecklar värme, men kylaren fryser under färd.

Forummoderator
18 013 Inlägg
19 januari 2021
#10
Bassiehof skrev:
volvo240_77 skrev:
Okej hur ser jag det?
Och borde inte frost pluggen gå då?

Eftersom du har bilen i varmgarage kanske motorn klarar sig för att den utvecklar värme, men kylaren fryser under färd.

Givetvis. Tänkte också i dessa banor. 740 brukar inte koka. Fördelen är att de tål lite kokningar när det väl inträffar. Fast jag har nog inte sett någon med samma problem under alla år på Garaget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
19 januari 2021
#11
Hybrid_ skrev:
Bassiehof skrev:
volvo240_77 skrev:
Okej hur ser jag det?
Och borde inte frost pluggen gå då?

Eftersom du har bilen i varmgarage kanske motorn klarar sig för att den utvecklar värme, men kylaren fryser under färd.

Givetvis. Tänkte också i dessa banor. 740 brukar inte koka. Fördelen är att de tål lite kokningar när det väl inträffar. Fast jag har nog inte sett någon med samma problem under alla år på Garaget.

Ja, han ställer bilen med varm motor i varmgarage. Då fryser inte motorn i alla fall. Men för lite glykol i kylsystemet däruppe i Piteå, om det är där han bor, är nog inget bra.

391 Inlägg
19 januari 2021
Trådstartare
#12
Okej så ni tror det kan bero på att jag har vatten i den?
Alternativ blockpackningen?


1 777 Inlägg
19 januari 2021
#13
volvo240_77 skrev:
Okej så ni tror det kan bero på att jag har vatten i den?
Alternativ blockpackningen?

För lite glykol = ispropp. Kolla det i första hand.


Sök