3267
Sök

Smärre olycka och försäkringspetitesser

5 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Go'kväll!

Höromdagen körde jag i en rondell in i baken på en Saab 900 med min Volvo 740. På min bil syns knappast någon skada alls...nummerplåten behöver i värsta fall bytas ut, den reflexaktiga lacken eller vad man ska kalla det sprack lite grand. Bilen som jag körde på fick dragkroken inböjd, kofångaren fick också en skönhetsfläck.

Upprinnelsen till krocken var den att föraren framför mig bromsade något  hastigt in framför en cyklist som var på väg över ett övergångsställe, på eller cykel vet jag inte - det minns jag inte. Jag vet inte vad lagen säger om cyklister på övergångsställen - det spelar i och för sig mindre roll eftersom cyklisten försvann innan vi ens hann stiga ur bilen.

Jag har ingen 100%-ig koll på vilken hastighet jag hade, jag uppfattade det till 40-50 km/h då faran upptäcktes (kanske något hög för hastighet i en rondell, som dock var dubbelfilig) och ca 20-30 km/h vid kollisionsögonblicket, precos som jag skrev i skadeanmälan som ska skickas till försäkringsbolaget.

Längre ner i fältet där det står "Vem anser ni vållat olyckan och varför" skrev jag att det inte var någons fel och att olyckan var en ren olyckshändelse till följd av blixthalkan vi hade i Växjö. Var precis hemkommen från Malmö där det varit solsken hela dagen, varför jag inte var berädd på halka - vilket jag också skrev i händelseförloppet.

Ett par saker jag undrar över är: Kan man överhuvudtaget påstå att man anser att ingen av oss vållat olyckan? Förutom möjligtvis cyklisten, men denne försvann ju snabbt som ögat. Eftersom det var första gången under mina 4 år som jag haft körkort som jag kolliderat fick jag en lite mindre chock och hade inte en tanke på att ens försöka stanna cyklisten - var mest oroad över hur det gick med personerna i bilen framför.

Föraren i bilen framför verkade inte heller speciellt upprörd, vi fyllde i skadeanmälan lugnt och sansat, skakade hand och körde vidare. Vi var mest glada över att det inte skedde något värre än så. Vad han sedan i sin tur skrev hemma om händelseförloppet och vem han ansåg vållat olyckan har jag ingen aning om, och om jag till följd av detta tvingas betala hans självrisk eller hur sådant här under normala omständigheter sköts.

På vilket sätt kommer hans kontra mina papper jämföras vid utredningen av olyckan?

Är jag för övrigt överhuvudtaget skyldig att skicka in mina papper? Jag har ingen riktig koll på vad självrisken ligger på, men skadan på min bil är så pass liten att självrisken hade kostat mer än vad en ny nummerplåt gör. Det pyttelilla märket hans dragkrok lämnade efter sig på min kofis syns inte om man inte tittar på den i nära håll i dagsljus, vilket jag kan leva med då jag ändå inte planerar att sälja min evighetsmaskin som aldrig tidigare svikit mig.

Vi missade att rita och ange en del saker på skissen över händelseförloppet. Efter båda förarna tagit varsit exemplar av papprena och skrivit under får ju inga ändringar göras på framsidan av blanketten. Jag lade till några pilar som visade färdriktning av bilarna - jag hoppas inte att jag blir inburad om försäkringsbolagen mikroskopiskt jämför blanketterna.

Summa summarun: Har jag något att oroa mig för, mer än min egen självrisk?
Senast redigerat av Laszlo (21 november 2005)

2 122 Inlägg
21 november 2005
kan säga redan nu att det blir ditt fel om du kör in i en person bakifrån om du inte har riktigt mkt röta.

men hur som hellst lycka till försäkringsbolagen är inget jag skulle vilja dra in i första hand!
Senast redigerat av Kirre (21 november 2005)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

5 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Jag minns att han i samtal med sin fru vid något tillfälle nämnde att han inte hade glasögonen med sig då vi fyllde i papprena och då vi tittade efter skylten med gatunamnet. Jag vet inte om han har några speciella villkor för sitt körkort som säger att han inte får köra utan glasögon - jag antar att det kan vara klokt att nämna detta i papprena...svårt för mig att bevisa dock. Detta kan dock den ena av mina två passagerare intyga att han sade. Problemet är att när jag kom hem även lade märke till att ingen av oss fyllt i något i fältet för vittnen...vilket jag efteråt kompletterade med passagerarna som satt i min bil...
Senast redigerat av Laszlo (22 november 2005)

Moderator+
1 081 Inlägg
22 november 2005
Har du kört in i någon bakifrån så är ju felet helt och hållet ditt oavsett blixthalka, cyklister, glömda glasögon osv.

Du SKA ha en sådan hastighet så att du hinner stanna om bilen framför tvärnitar, dessutom kan han stanna så borde det ju vara tillräckligt grepp mot vägbanan för att du också ska kunna det, så blixthalka är ju svårt att skylla på även där.

Jag tror inte det finns någon annan möjlighet för dig än att ta på dig skulden, svårt att snacka bort ditt läge "nej men liksom han bromsade för mycket" wink

OBS! Meningen med detta inlägg är inte att klaga på dig, sådant här kan ju givetvis hända vem som helst.

Hoppas det löser sig för dig! Var det gamla eller nya 900an? Om det var den gamla kanske det vore vettigare för dig att lösa hans kostnader för reparation än att betala självrisker och få högre premier osv. Beroende på hur stora skadorna var givetvis, men det kan ju vara en sak att kolla upp iaf, sen är det ju inte säkert han är sugen på en sådan uppgörelse heller.

mvh

Vem jag?

1 489 Inlägg
22 november 2005
Om det nu var ditt fel så får du väl stå för det och inte sätta honom i skiten..

//Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
22 november 2005
Har du kört in i honom så kommer felet bedömas som ditt oavsett vad du säger, att börja blanda in glasögon osv. är bara onödigt då det inte kommer leda till någonting.

Så det är bara pynta självrisken.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

1 Inlägg
22 november 2005
Det är som Red Bull sa, du ska ha tillräckligt med marginal för att hinna stanna om bilen framför måste tvärnita av nån anledning. En olycka kan alla vara med om. Huvudsaken är att man står för det och inte försöker skylla ifrån sig.
Mvh
/Nicklas

671 Inlägg
22 november 2005
Som det redan nämts så är det ditt fel men du behöver inte betala mer än självrisken, det är ju därför du har försäkring.

Med helförsäkring betalar du bara självrisk oavsätt vad som hänt.
Med halvförsärking/trafik betalar du vagnskada på din egen bil om du har orsakat olyckan.

Eventuellt vill polisen låna ditt körkort några månader också.
Senast redigerat av Daniel (22 november 2005)

424 Inlägg
22 november 2005
om jag förstått detta rätt så var det en mycket liten olycka med mycket ringa skador? vad kostar en ny dragkrok? köp honom en ny dragkrok och en kram så löser sej allt, ingen idé att blanda in försäkringsbolag och för den skull polisen!

blev påkörd för nån månad sen, blev dock inga skador precis men vi träffades helgen efter på krogen o då löste vi det så att han bjöd mej på en öl o sen var det klart.

//payya

**// Toyota \\**

4 Inlägg
27 november 2005
Hejsan, Du betalar självrisk på trafikförsäkring så fixas din motparts bil, och du åker ner två klasser på bonusen,DU är helt enkelt vållande. du kan skriva bonusbevakning på din del av skadeanmälan så kollar bolaget om det lönar sig att du betalar skadan utan att bli av med bonusen.

764 Inlägg
27 november 2005
Det spelar ju ingen roll om det var hans fel, du har legat för nära så du kommer åka på o betala självrisk för att hans bil ska bli fixad.

TeQuilla

424 Inlägg
27 november 2005
Är det en ren olyckhändelse behöver du inte vara rädd att bli av med lappen iallafall. Men eftersom du har kört in i honom så kommer du att få stå för det.

Sök