Visst är det så. Antingen har man én helt orginal bil som man fraktar arslet i, eller så har man en bil som spenderar mer tid på pallbockar än ute på vägarna
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Om möjligt bör man absolut ha (minst) 2 bilar, en frakta-arslet-bil och en projektbil. Allt blir sååå mycket enklare när man inte behöver panikskruva för man måste ha bilen på måndag till jobbet.
Turbokonvertering dock...
Det bästa är att bygga på en turbo-bil från början istället, eller en bil som man får byta motor i till en med turbo och enkelt regga. Det är hundra gånger mer troligt att du kommer igenom bes. med en uppskrämd orginalturbomotor, än en turbokonverterad sugmotor. Visst, det begränsar utbudet av motoralternativ lite, men samtidigt kan det väl vara värt det för att slippa ducka för polisen varje gång man sätter sig bakom ratten
![smile](img/smilies/smile.png)
Som första projekt kan det även vara en fördel att skaffa en bil med så "dum"/primitiv motorstyrning som möjligt, annars är risken rätt stor att du måste spendera mer tid vid laptopen med diverese mjukvaror än att skruva på bilen, för att motorsystemet inte ska få tokspel så fort du vrider om nyckeln.
Visst kan man byta ut styrsystemet mot något annat, men det är ju ingen dans på rosor det heller direkt...
Och sen tid ja... Underskatta aldrig hur lång tid något moment tar... Har du räknat med att hela projektet ska vara klart om ett år, räkna istället på att det tar 5 år.
Det är lätt att påbörja ett projekt, men betydligt svårare att slutföra det... Många som ger upp när dom inser hur lång tid projektet egentligen kommer ta.
När man väl börjar skruva brukar sången gå ungefär så här; "Äh, när jag ändå har denna del framme kan jag likagärna göra det eller det, det tar inte så lång extra tid" "ah, men då kan jag ju likagärna gör det också, det tar inte så lång tid..." och vips, så har det gått ett halvår
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Likaså uppstår alltid, ALLTID, något oväntat problem som måste lösas längs vägen(och tar upp tid).
Visst, allt beror ju givetvis på hur noga man är... Vill man bara kasta på en turbo på en sugmotor med mentaliteten "gasa tills det rasar" så tar det väl en dag eller 2 att göra't... Men jag har en känsla av att du inte är direkt sugen på ett sånt tattarbygge
![smile](img/smilies/smile.png)