3221
Sök

hur funkar ett köp av bil mä kredit???

44 Inlägg
14 december 2008
Höll på att köpa en bil som var köpt med kredit och min morsa pratade med en som jobbar med sådant och enligt honom så betalar inte någon krediten innan ägarbyte så kan kreditbolaget eller va det va komma och hämta bilen, tex. när du är inne på Ica och handlar. Inte du som äger bilen trots att du betalt för den. Alltså, föregåenda ägare har troligtvis gett ifrån sig en nyckel medan han/hon köpte bilen på kredit. KÖP INTE bilen fören den är betald från förre ägaren, annars kan du bli blåst på både pengar och bil!
Mvh Kristoffer

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
jag har fått mitt svar sen ja startade denna tråden.

men fö att svara på the_rocket:s fråga.

om ni gör ägarbytet så att bilen står på dig men du vill att han ska fortsätta betala av krediten på bilen så får ni göra den dealen när ni ska göra ägarbytet.

typ att du får hem fakturan och bara stoppar mer det i ett nytt kuvert å skickar vidare  till förra ägaren lr om de går att ordna så att fakturorna fortsätter att komma hem till honom.
de e bara att kolla mä bilfirman som han tog krediten hos.

men skriv ner de på samtidigt som ni skriver kontraktet, att han fortsätter att betala av krediten.

men som sagt så får ni själva bestämma hur ni ska göra mä krediten. helst så löser han den innan du köper bilen

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

44 Inlägg
14 december 2008
Hade aldrig vågat mig på detta! Tänk om han vägrar betala ändå, visst du kan få rätt i domstol men tänk på omständigheterna ändå. Mitt råd, hitta en annan bil som inte är köpt på kredit och välj den så slipper du allt bekymmer som denna bil kan ge dig!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
de ja skrev kanske inte funkar mä alla personer här i världen.
kanske funkar mä släkt å vänner å nån enstaka person.

men ja skrev också att den gamla ska HELST lösa krediten innan ägarbyte.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

44 Inlägg
14 december 2008
Kan bara säga som killen som jobbat med att hämta dessa bilar! Låt honom ALDRIG köpa en bil som krediten är kvar på! Hade jag varit du så hade jag valt en annan bil, bilen som jag hittade var en saab 9-5 Aero men med tanke på krediten som var kvar på den blev det istället en Peugeot 406 v6 och det är jag glad över men vill du inte lyssna på mina tips så gör som du känner, men kom ihåg att det kan gå åt hel*ete.

mopar300
14 december 2008
lån på ett fordon medföljer fordonet tills detta är betald.......allts lös lånet innan ett köp,då slipper du en massa strul...............................................

1 Inlägg
16 mars 2021
Hej till alla! Jag skulle vilja ha lite råd.
Jag köpte en Volvo S 60 20:20 från en kille som lurade mig om att han har rätt att sälja bilen men jag vet inte hur regler fungerar.

Sedan killen har Stol Volvon som jag köpte av honom. Han försökte lura mig men bilen det var redan registrerat på mitt namn.

Så jag gjorde polisanmälan och nu finns ett handläggare i ärendet som ska fatta ett beslut.

Killen han köpte bilen som kreditköp och han har betalat 85 000. Från Volvo Jönköping.

Men killen han har inte betalat resten av lånet.

Men som sagt jag fick registreringsbevis på mitt namn. Det är inte bilån Utom han köpte det på kredit. Jag skulle vilja gärna få lite råd om ni tror att jag ska få tillbaka bilen eller jag kommer och förlora allt.

* Voff voff *
10 575 Inlägg
16 mars 2021
Red-One skrev:
Hej till alla! Jag skulle vilja ha lite råd.
Jag köpte en Volvo S 60 20:20 från en kille som lurade mig om att han har rätt att sälja bilen men jag vet inte hur regler fungerar.

Sedan killen har Stol Volvon som jag köpte av honom. Han försökte lura mig men bilen det var redan registrerat på mitt namn.

Så jag gjorde polisanmälan och nu finns ett handläggare i ärendet som ska fatta ett beslut.

Killen han köpte bilen som kreditköp och han har betalat 85 000. Från Volvo Jönköping.

Men killen han har inte betalat resten av lånet.

Men som sagt jag fick registreringsbevis på mitt namn. Det är inte bilån Utom han köpte det på kredit. Jag skulle vilja gärna få lite råd om ni tror att jag ska få tillbaka bilen eller jag kommer och förlora allt.

Lite svårt att förstå delar av din text, men jag tolkar det som att du köpt en bil (S60 från 2020) som det var kredit på och personen du köpte bilen har inte betalat krediten. Sedan är det lite oklart, har han stulit (stol?) bilen av dig efter köpet? Men du har ett regbevis utfärdat i ditt namn?

Men är det han som har bilen nu eller har banken gjort ett återtag på den? Eller har du den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök