3388
Sök

Feltankad Volvo xc70 svårstartad

7 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Hej!

Jag lyckades med den fantastiska bedriften att tanka bensin i min dieselbil en Volvo XC70 2014. Hade ca 5mil kvar på mätaren och tankade i 56 liter bensin. Tryckte på startknappen men stängde av efter 1 sekund. Puttade in bilen på verkstaden där dom tömde ur hela tanken, vet ej om dom bytte bränslefiltret. Har sedan dess kört ca 80 mil och jag märker ingenting på den när jag kör. Men det är när jag ska starta den som den står och tuggar ett tag innan den går igång. Vid kallstarter är det inte så ofta det fenomenet. Ringde till Volvoverkstaden i stan men dom sa att det är osannolikt att det beror på feltankningen. Nu är jag väldigt okunnig men för mig känns det som det hänger ihop då jag aldrig haft det problemet tidigare och det började samma kväll som feltabkningen. Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt eller tror ni att det är som verkstaden säger?

Med vänliga hälsningar,
Robin Östman

6 656 Inlägg
17 mars 2021
Är "sadeltank" på dessa, så det kan vara lite bök att tömma hela tanken utan att släppa på påfyllningsröret efter ena sidan är tömd.

Filtret ska alltid bytas i samband med feltankning - Borde stå på kvittot vad som är gjort och inte

De/Dem

1 777 Inlägg
17 mars 2021
Tankarna går runt runt i huvudet i samma takt som motorn som bara inte vill starta. Låt inte bilen psyka dig! Men bilen startar varje gång eller? Tar bara lite längre tid?

7 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Hej och tack för svar. Dom hade lyckats få ut 60 liter så antar att dom fått ut allt. Står bara förbrukningsvaror som en klump så vet inte säkert. Men gubben jag pratade med på Volvo sa att om dom inte bytte direkt så spelar det ingen roll ifall man byter nu. Som sagt är helt okunnig så det är fullt möjligt att han har rätt. Ja den startar alltid (än så länge känns det som) men det kan vara tankarna som spökar med 🙈

1 736 Inlägg
17 mars 2021
Hmm, att byta bränslefilter efter en feltankning är nåt man bara gör..allt annat e´dårhus.  Se till att detta e´gjort, o sen ge den gamle oljebrännaren lite kärlek med en flaska Redline (tror de heter så..) . Gör underverk på oljebrännare.

mvh/husse

7 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Perfekt, tack! Ska kika på det.

Sök