2812
Sök

Råkade repa en parkerad bil

3 Inlägg
19 mars 2021
Trådstartare
Så idag när jag skulle ut till jobbet så råkade jag svänga lite alldeles för tidigt i mitt garage och skadade den parkerade bilen bredvid mig. Jag skrev ner min info i ett papper och lämnade den på bilens fönster.

Jag är 23 år gammal som studerar högskola heltid och jobbar deltid. Jag har en halvförsäkring. Jag är sjukt nervös över vad som kommer att hända. Repan blev ganska stor på personens bil.

Jag undrar hur mycket pengar är jag skyldig att betala personen? Och ifall man blir skyldig något eller ifall det är hans försäkring som står för hans skada och inte jag.

Tack på förhand för svaren och hjälpen!

1 800 Inlägg
19 mars 2021
Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag, sedan går din trafikförsäkring in och bekostar motpartens skada. Det finns en självrisk, vanligtvis 1000:- men brukar vara förhöjd för de under 25år.

3 Inlägg
19 mars 2021
Trådstartare
Är summan så låg? Här är några bilder på skadan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238854/238854-5802542cc0b365509a0fbc7fabbd9705.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238854/238854-70006612ea1da4889af0ec614af46889.jpg

Det är en Saab

5 730 Inlägg
19 mars 2021
Som redan påpekat, kontakta ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt.
Mest troligt behöver även motparten anmäla skadan till sitt bolag så löser bolagen resten.

Kostnaden för dig blir självrisken, förmodligen kring 1000-2000kr.

2 451 Inlägg
19 mars 2021
Det är precis sånt där man har trafikförsäkringen till smile

Du betalar som sagt självrisken, och motparten behöver inte betala något alls.

Det som KAN hända dig, är att du får förhöjd premie nu. f-bolag brukar inte bli speciellt glada när man orsakat skador.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
19 mars 2021
rent rättsligt så händer inget..   du lämnar in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag där du beskriver vad som hänt.  försäkringsbolaget kommer så klart dömma det till den andra bilens fördel.   eftersom den stog parkerad.     sen kommer du få en räkning från ditt försäkringsbolag.

sen kommer du antagligen få högre försäkringskostnad.     men det är ju inte så att din försäkring blir 9000% högre.    utan det är bonusen som ryker.

så ring ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig igenom allt..

smällde i en rondell när motparten genade in i min fil och försäkringbolaget  var super och löste allt väldigt enkelt.    det var när bilen skulle lösas in som det blev lite krångel men före det så var det enkelt och smidigt trotts att motparten vägrade lämna in en skaderapport vilket förhalade allt lite.  men första utbetalningen för min bil var löst efter 1.5vecka efter olyckan smile  det var min självrisk för vagnskadan som dom inte betalade ut förens efter 30dagar pga hon inte skickade in någon skaderapprot trotts flera påtryckningar. 

förvrigt bra att du gjorde det rätta...  det suger att skada någons bil men sånt som händer. läropengar helt neklt =/

Kör fort så hinner inget hända...

7 486 Inlägg
19 mars 2021
Folksam hade 1.000:- självrisk i början på året - fråga mig inte hur jag vet!

1 194 Inlägg
19 mars 2021
Stor eloge till dig som lämnade en lapp och som vill göra rätt för sig!

Jag har blivit påkörd två gånger på parkeringsplatser och ingen av gångerna har personerna gjort sig tillkänna. Det är extremt frustrerande och man får dra det betydligt längre (polisanmälan, skadebesiktning och till sist ta det via trafikförsäkringsföreningen) plus att man tappar lite hoppet om mänskligheten när folk bara sticker.

Hatten av till dig!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
20 mars 2021
Growe skrev:
sen kommer du antagligen få högre försäkringskostnad.     men det är ju inte så att din försäkring blir 9000% högre.    utan det är bonusen som ryker.

Bonusförlust gäller väl bara om man utnyttjar vagnskadeförsäkringen? Den finns ju inte ens här eftersom trådskaparen kör halv på sin bil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök