3279
Sök

Spring anchorage/ Fjäder förankning

22 Inlägg
16 mars 2021
Trådstartare
Hej!

Jag håller på att byta fjädrar på min Volvo 945 -95 B230FD och det har uppstått ett problem.
När jag skulle sätta dit dom nya fjädrarna märke jag att själva koppen eller fjäder förankningen som Google säger att det heter hade rostat sönder och jag behöver två nya till båda fjädrarna bak.
Jag har ringt runt till halva Sverige känns det som. Ringde Helmia och frågade om dom hade några sånna delar och dom sa att dom inte tillverkas längre och finns inte heller i något lager. Skroten skulle höra av sig imorgon men har inte höga förhoppningar där.

Jag undrar nu vart man kan hitta sånna här delar eller om dom heter något annat så det blir lättare att hitta delen. Det kanske finns något annat sätt att ersätta den här delen men det är därför jag skriver det hör för att få lite tips med jakten efter den här delen.

Enligt Volvos egna hemsida heter delen 1329879, del 17 som inte finns.
https://www.volvopartswebstore.com/show … evel=24652

1 777 Inlägg
16 mars 2021
Googlade fram en för 40 euro styck.

https://woxparts.com/en/car-parts/volvo/1329879

4 487 Inlägg
17 mars 2021
Är det länkarmen du menar?

1 777 Inlägg
17 mars 2021
Nej, det kallas fjäderfäste och är en liten bricka.

4 487 Inlägg
17 mars 2021
Den som sitter i fjädern längst ner? Går väl att tillverka nått eget!?

1 777 Inlägg
17 mars 2021
Venne, den har en lite udda form. Sen måste den ju hålla hela rosthögen...jag menar härligheten på plats

22 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Den som sitter i fjädern längst ner? Går väl att tillverka nått eget!?

Det är den övre delen på fjädern som fäster fjädern i bilen som jag behöver. Inte den undre. smile

22 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Venne, den har en lite udda form. Sen måste den ju hålla hela rosthögen...jag menar härligheten på plats

Precis, det är som en skål/kopp som fäster fjädern mellan bilen och fjäderbensbussningen.

22 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Är det nr 14...eller nr 17 på bilden?

Nummer 17

293 Inlägg
18 mars 2021
Jag har haft 740's och 940's där de bara satt en stor bricka lite på "sniskan" och det har funkat lika bra. Dvs att du trär en rund hålbricka som är samma diameter på bulten istället, det viktiga är att fjädern inte ska kunna hoppa ur.

22 Inlägg
21 mars 2021
Trådstartare
EDIT :

Jag hittade två nya skålar på skroten. Dom sista som fanns så om man ska hitta skålar i framtiden skulle jag tro att man måste ha relativ tur för kunna komma åt den delen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
21 mars 2021
Bassiehof skrev:

Ursäkta att jag ramlar in i tråden men vad menas med "Venne"??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 777 Inlägg
21 mars 2021
Vettemannen skrev:
Bassiehof skrev:

/Benny

Stappla på du bara! Ett halvhjärtat försök till fonetisk skrift av vet inte.

293 Inlägg
21 mars 2021
Vettemannen skrev:
Bassiehof skrev:

/Benny

"Vet inte", kanske? smile

Sök