3364
Sök

Köpråd: BMW 1 serie

37 Inlägg
23 mars 2021
Trådstartare
Tja, om ni har sätt innan så har jag många trådar om just BMW. Många kanske inte håller med om att det är en bra bli, men men.

Jag har kollat på 116, 118, 120 Bensin, manuell, 2005-2008

Kollat på blocket, autouncle, etc etc.

Lista på några jag har kollat på:

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw … t/94551367

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/91535044

https://www.blocket.se/annons/halland/b … _/94242203

https://www.blocket.se/annons/uppsala/b … c/94482646

Alla är runt 50-55k och rätt så låga mil. Men vad är det man värderar sådana bilar på? Vet inte om det är ett bra pris eller för dyrt. För om det är för bra för att vara sant så lär det nog vara mycket problem med bilen.

Jag vill för det mesta köpa en bil som är pålitlig och jag vet att kanske BMW inte är den mest pålitliga bilen men har även kollat på mazda toyota etc etc. Så vill bara ha ett så stort utval så jag sen kan välja.

Jag kommer köra bilen till skolan, affären, åka ut och köra här och där.
Men har hört mycket om kamkedje fel. Men om bilen är väl skött och servad så borde det nog inte vara ett stort problem, det är i alla fall det jag har hört. Jag bryr mig inte om hästar eller något sådant. Men jag gillar denna bil.

Har kollat på Mazda 3 också.

Det kanske är rätt så svårt att veta om bilen är pålitlig om man inte har kollat på den och bara kollat på blocket annonsen, men några tips så man inte blir helt lurad.

Kommer nog ha bilen i kanske 3-5 år

budget: ca 55000kr

4 261 Inlägg
23 mars 2021
Hej!

https://www.whatcar.com/news/common-bmw … ems/n10152

här finns lite läsning om vanliga problem som dessa brukar ha, annars kan man googla fram ganska mycket samt bara kika in på autopower, en hel bmw sida där det finns massor med info om alla bmw. Gammal bil så självklart kommer den strula nån gång men man hoppas att inte kedja, låda, motor håller sig intakt men man vet aldrig speciellt me gammel bimmers. Äre hatchbacks du är ute efter eller funkar sedan också? Skulle rekommendera lexus också för dom pengarna, is 250 sedan brukar ligga för runt 60 och man får mycket bil för pengarna med massor av utrustning samt bra hållbarhet. Lexus är lika med hållbarhet och kvalite, hjälper också att deras modeller har rwd)wink

7 441 Inlägg
24 mars 2021
Beträffande värdet/priset på bilen du är intresserad av så kan du gå in på www.bilpriser.se och kolla.
Mazdan anser jag vara ett bättre val om du huvudsakligen ska använda bilen som ett driftsäkert fortskaffningsmedel.
Min erfarenhet av 4 Mazda och 2 BMW.

6 062 Inlägg
24 mars 2021
Undvik 116i, de är för klena. De kanske är billiga att köpa men blir svåra att sälja vidare sedan. Annars är 1-serien relativt bra bilar som inte går mycket. För den som vill ha en mindre bil med bakhjulsdrift finns inget annat att välja på.

37 Inlägg
24 mars 2021
Trådstartare
Yes, nämen jag har mest kollat på 118, dom har 143hk medans 116 har 116hk.

Men kamkedjan sitter ju fram i motorn på en bensinare, och undrar om det blir billigare att byta kamkedja eller spännband på en bensinare då man inte behöver ta ut hela motorn som man måste på en diesel. Nu säger jag inte att ett kamkedje byte på en bensin bmw 1 serie kommer kosta 2000kr men är 11000kr ett bra pris eller är det för mycket eller för lite?

Många har sagt att kamkedje byte är dyrt på grund av att man måste ta ut hela motorn.

1 192 Inlägg
24 mars 2021
BMW blir ofta dyrare med tillvalen (sportstolar, uppgraderat ljud etc), låga miltal samt M-sport paket. Den första du länkade till har M-sport och ligger därav lite högre i pris trots det högre miltalet.

Spontant hade jag inte köpt någon av dem! Antingen är det den klena 116i som stjälper eller så är det dålig utrustning. Xenon-ljus och delad klimatanläggning är ett måste (för mig, bland annat).

Det är inte dumt att vidga vyerna och titta på andra märken som du redan har gjort. För samma pris kanske du får en nyare Mazda 3 med mer utrustning och lite starkare motor. Även om du inte bryr dig om hästkrafter så finns det objektiva nackdelar med 116i som du inte kommer undan. De är smärtsamt långsamma och saknar en sjätte växel vilket gör att de inte ens blir bra cruising bilar.

4 261 Inlägg
24 mars 2021
jakjan skrev:
Yes, nämen jag har mest kollat på 118, dom har 143hk medans 116 har 116hk.

Men kamkedjan sitter ju fram i motorn på en bensinare, och undrar om det blir billigare att byta kamkedja eller spännband på en bensinare då man inte behöver ta ut hela motorn som man måste på en diesel. Nu säger jag inte att ett kamkedje byte på en bensin bmw 1 serie kommer kosta 2000kr men är 11000kr ett bra pris eller är det för mycket eller för lite?

Många har sagt att kamkedje byte är dyrt på grund av att man måste ta ut hela motorn.

Om du endå ska ha 1 serie skulle ja kolla på minst 120i, som flera har sagt dom mindre motorerna är klena och jobbiga, du kommer ha problem med att köra om nån lastbil osv. Dom dricker ungefär lika skulle ja säga när du endå inte kommer att pendla så mycket med den. Ang kedjan så är det störst risk me dieseln såklart men allt kan hända me bensinaren också men ut och provkör och lyssna noga, köper du från bilhandlare kan dom gå med på några månaders garanti. Det är jävligt mycket jobb byta kedja därför kostar det satan att byta. Många verkstäder tackar nej till såna jobb men dom jag frågat när jag körde bmw brukade landa på minst 20k och uppåt, det är många mantimmar och delar samt ny olja, filter osv. Inte konstigt ifall det landar på runt 25k och allt under är bara bättre men sen så ska en bra firma göra jobbet också annars blir det backjobb och huvudvärk. Är du orolig över kedja så köp äldre bmw tex 3 serie e46? dom ser liknande ut och har dom skottsäkra motorerna m52-m54 som inte har några kedjeproblem och går upp mot 50-60 tusen mil utan problem;)

22 Inlägg
24 mars 2021
Alla bilköp är till viss del en chansning. Grubblar man för mycket är det nog bäst att strunta i att köpa en bil. Saker går sönder. Klart en ägare som tagit hand om bilen ökar chanserna till mindre saker som går sönder men det är aldrig en garanti. Brukar kamkedjorna gå på dessa bmws? Är detta verkligen något du behöver oroa dig över?

Ta med dig en kompis, farbror, morfar vad som och åk och titta på några exemplar så får du snabbt ett hum om vilket skick du anser som bra. (lätt att åka till bilhandlare för att titta)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök