26 mars 2021
Trådstartare
När är en V70 bensinare utsliten? Om vi förutsätter att bilen överlag är välvårdad och i bra skick.
Om vi tar en ca 10 år gammal Volvo V70, som finns med en drös olika motoralternativ t.ex. 2.0F 2,5FT, T4, T5, T6.
Så kostar de ca 75 000 om de gått ca 25 000 mil (beroende på motor, och utrustning såklart men ungefär)
Om de gått hälften av detta (ca 12k mil), så kostar de ca 150 000, alltså det dubbla men ändå ungefär samma årsmodell.
Frågan är, när går gränsen för att köpa en bensinare? Skiljer det sig från motoralternativen?
Om man tar en T5 t.ex. som har kamkjedja och där inte ett andra kamremsbyte är akutellt. Är det värt att köpa en sådan som gått 25k mil? Vad riskerar man i byte på en sådan.
Eller är det bättre att köpa en för dubbla priset med lägre mil?