Tjenixen. Vi har haft våran CH-R (2017) nu några månader och den går som en klocka. Riktigt trevlig bil må jag säga.
Men nu när vi inte har kört lika mycket och låtit bilen stå så har batteriet varit urladdat. Detta har resulterat i att vi vid tre tillfällen behövt tagit starthjälp av en annan bil.
Har då startat igång bra, kört några mil för att ladda batteriet och då har bilen startat som den ska...
Tills några dagar senare. Ska tilläggas att vi inte kör mycket alls just nu,bilen blir stående mestadels av tiden.
Nu ska vi försöka ladda upp batteriet, och eftersom vi inte har en fungerande elstolpe tänkte vi om vi skulle försöka koppla ur batteriet och ta in det och ladda.
Det som nämns i "tutorial"videon som jag såg var att de använde en "Battery Tender". Namnet är ju då vad jag förstår själva varumärket, men förstår det som att man kopplar upp batteriet på 240v ström så att inga inställningar försvinner.
Min fråga är då, finns det mer seriösa saker som kan försvinna om vi bara kopplar ur batteriet - utöver radiokanaler? Alltså inställningar som får bilen att ens fungera sen?
Är det mer värt att bara hitta en bekant som kan låna ut ett 240v uttag utomhus och ladda upp bilen under natten?
Bifogar länken till instruktionerna jag såg. Där ser ni också denna "Battery Tender".
https://www.carcarekiosk.com/video/2018 … ce_battery