3361
Sök

Mitsu 2.4 gdi -01 Avgasvärden

64 Inlägg
2 maj 2021
Trådstartare
#1
Nu har vi fått dödsdomen på bilen.
Hade tänkt atr köra sommaren ut men det tyckte inte bilen/besiktningsgubben.

Fick följanse värden på bess med ca 25% etanol i tanken.

Co 9.5 (0,5)
CO 2500 varv 9,1 (0,3)
HC 519 (200)
Lambda 0,65 (0,97-1,03)

Så bilen går fett. Lagat ett läckage på avgassystemet upptäckte dock att den läcker vid slutburken, rengjort gasspjäll, rengjort lmm, bytt främre lambdasond.

Behöver bilen ca. 1-2mån sen kan jag skrota den.
Det kan ha varit bränsletillsats i tanken vid besiktning oxå. Kan det påverka värden?

Annars är min tanke att katten sjunger på sista versen då etanol "verkar" Inte hjälpa.

Några tankar kring detta? 😁

5 749 Inlägg
2 maj 2021
#2
Om katalysatorn är trasig så är det isåfall ett följdfel av att motorn går så extremt fett.


Det du behöver åtgärda är lambdavärdet så följer dom andra värdena efter.

Lambda 0,65 är extremt fett, borde stinka bensin bakom bilen.
Tyder på att motorn antingen inte var ordentligt varmkörd eller att varmkörningsfasen inte var avslutad pga t.ex felvisande tempgivare.


64 Inlägg
2 maj 2021
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Om katalysatorn är trasig så är det isåfall ett följdfel av att motorn går så extremt fett.


Det du behöver åtgärda är lambdavärdet så följer dom andra värdena efter.

Lambda 0,65 är extremt fett, borde stinka bensin bakom bilen.
Tyder på att motorn antingen inte var ordentligt varmkörd eller att varmkörningsfasen inte var avslutad pga t.ex felvisande tempgivare.

Körde bilen i ca 1h innan motorväg och landsväg.
Att den går fett det vet jag.
Nu funderar jag på om mer etanol kunde hjälpa så att jag får ett par månader att använda bilen innan han skall bli en skrot kub

4 261 Inlägg
2 maj 2021
#4
Dessa med gdi alltså direkt insprut måste köras ihjäl då o då för att bränna bort massa skit, beror på hur den har körts tidigare också kanske bara korta sträckor? denna behöver köras hårt som fan då o då och låååånga sträckor för att inte den ska börja gråta som den gjorde nu på bess. Så rekommenderar som ovanstående talare sa plus att köra ihjäl skiten ur den nästa gång du ska in på bess.

3 414 Inlägg
2 maj 2021
#5
9.5 i CO så går bilen skräp.
Det utsläppen räddar ingen katalysator.
Gränsen är 4 för bilar UTAN kat, och i regel ganska lätt att hålla på gamla förgasarbilar om förgasaren är juste och motorn är otrimmad.

9.5 så går den knappt på alla cyl.
Eller en lamdasond som helt flippat.

Kort sagt, det dkulle bli långt under 9.5 om så katten ersattes av rakt rör.

Är motoroljan full av bensin?
Senast redigerat av Mossan1 (2 maj 2021)

64 Inlägg
2 maj 2021
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
9.5 i CO så går bilen skräp.
Det utsläppen räddar ingen katalysator.
Gränsen är 4 för bilar UTAN kat, och i regel ganska lätt att hålla på gamla förgasarbilar om förgasaren är juste och motorn är otrimmad.

9.5 så går den knappt på alla cyl.
Eller en lamdasond som helt flippat.

Kort sagt, det dkulle bli långt under 9.5 om så katten ersattes av rakt rör.

Är motoroljan full av bensin?

Bilen går på alla cylindrar, olja ser ut som olja osv. De blir väl att byta andra lambdasonden också.

* Voff voff *
10 774 Inlägg
3 maj 2021
#7
Peju94 skrev:
Mossan1 skrev:
9.5 i CO så går bilen skräp.
Det utsläppen räddar ingen katalysator.
Gränsen är 4 för bilar UTAN kat, och i regel ganska lätt att hålla på gamla förgasarbilar om förgasaren är juste och motorn är otrimmad.

9.5 så går den knappt på alla cyl.
Eller en lamdasond som helt flippat.

Kort sagt, det dkulle bli långt under 9.5 om så katten ersattes av rakt rör.

Är motoroljan full av bensin?

Bilen går på alla cylindrar, olja ser ut som olja osv. De blir väl att byta andra lambdasonden också.

Att oljan ser ut som olja är ingen garanti. Hur luktar den? Luktar den bensin är den tvärkass...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 414 Inlägg
3 maj 2021
#8
Analyssonden (eftet kat) tror jag inte på.

Sattes RÄTT lamdasond? (Reglersonden som du bytt)
Universell sådan kan du kasta i elskot direkt.

Går bilen verkligen som den ska?

Motorlampan BORDE lysa så hårt den kan, och motorstyrdonet ha en hel del felkoder att berätta.

9.5 alltså....
Det låga Lamdavärdet backar upp att den går tok-fett med bränslet.
Tycker inte styrdonet att det är åt pipan, så är någon eller rent av några av sensorerna knäppa.
Senast redigerat av Mossan1 (3 maj 2021)

* Voff voff *
10 774 Inlägg
3 maj 2021
#9
Precis som Mossan1 skriver så undrar man hur bilen faktiskt går? Borde ju sota och dra 2 liter milen med dom värdena.

Får den luft? Igensatt/klämt friskluftsslang?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 174 Inlägg
3 maj 2021
#10
Med dom värderna kan man köra på 100% E85 och den kommer fortfarnade att gå fett

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

64 Inlägg
7 maj 2021
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182403/182403-8cfb429ea2da376bb2e7f3ba3388f393.jpg


Ska det sitta någon slang här?? Och vad är de för klump. H****** vad trångt de är på japsare 🙄 någon som har koll kke
Senast redigerat av Peju94 (7 maj 2021)


Sök