Mossan1 skrev:
Några Tips gällande moderna direktdrivna automatlådor med dubbelkoppling.
Dom har dåligt rykte bland många, men det är till stor del oförtjänt. Dom började med problem men har förbättrats åtskillligt till riktigt bra.
Lådan i din Skoda är BRA.
Men en del problem kan uppstå med körstilen, främst i stadstrafik som många inte vet och dåligt framgår i instruktionsboken.
En direktdriven automat har koppling som en manuell som slits i starterna.
Därför ska man INTE krypköra jättejättesakta i bilköer som äldre automater annars är jättebra på. Då slits kopplingen.
Stå helt stilla med fotbromsen i D, tills bilen ska framåt och stanna sedan helt igen. Som du skulle ha gjort med en manuell.
Låt heller inte D få bilen att stå stilla i motlut i korsning tex. Samma sak. Kopplingen slits. Bromsa fast den med forbromsen som du skulle ha gjort med manuell. Då är kopplingen fri.
Allt som skulle slita koppling på manuell slits på samma sätt i direktdrivna automater. (Kallas också dubbelkopplings automat)
Dom är "automatiska manuella".
Får du in det körsättet utan olaterna jag nämner ovan kommer du sannolikt helt slippa växellåds/kopplingproblem och vara jättenöjd med din bil.
Sköt all service noga, men det är ju självklart.