Nyss köpt en Toyota Corolla årsmodell 2003. När jag tog ut luftfiltret så var det massor med löv och pollen som samlats (ca 2-3 cm tjockt lager) som låg åvan på kupéluftfiltret. Jag tog ut filtret och borstade försiktigt bort allt. Har rödmarkerat på bilden så ni ser hur himla mycket det var när jag tog ut det första gången.
Men bara efter typ 1 vecka så hade det redan börjat samla på sig löv och pollen igen som ni ser på bilden. Bilen är parkerat under några lövträd där jag bor så det kan ju också vara anledningen. Men ska verkligen så här stora saker åka ner och lägga sig på luftfiltret? Borde inte dessa löv och pollen stoppas av något annat galler eller filter innan så dom inte lägger sig på kupéluftfiltret?
Jag måste ju typ ta ut filtret typ 3 ggr varje år om den ska samla på sig så här mycket.
Om ni undrar så har jag köpt nytt filter. Jag tror det var på tiden.
Beror på hur bilen är konstruerad, vissa bilar skitar ner kupefiltret väldigt mycket. Fördelen är att man slipper få massa skit i fläkten eller värmepaketet. Vissa Mercedes har dubbla filter. Ett damm och skräpfilter direkt i intaget och sedan ett kolfilter i själva vätmepaketet som tar lukter och små partiklar som pollen m.m :-)
Du har nog inte Sveriges mest optimala parkeringsplats... Lägga en bit trasmatta över intaget nedanför framrutan?
Ja det är nog bra at göra eftersom bilen står stilla mycket.
mb_pucken skrev:
Beror på hur bilen är konstruerad, vissa bilar skitar ner kupefiltret väldigt mycket. Fördelen är att man slipper få massa skit i fläkten eller värmepaketet. Vissa Mercedes har dubbla filter. Ett damm och skräpfilter direkt i intaget och sedan ett kolfilter i själva vätmepaketet som tar lukter och små partiklar som pollen m.m :-)
Mammas man sa att luftintaget antagligen sitter på samma ställe där vindrutetorkarna är placerade. Jag har ingen aning om det är så, men om det stämmer förstår man ju att det lätt samlas löv och pollen som kan åka ner till filtret. Har inte planerat köpa en mercedes så jag för nöja mig med ett filter.
ote] Mammas man sa att luftintaget antagligen sitter på samma ställe där vindrutetorkarna är placerade.
Det är rätt. Om du tittar i diket för torkarna så ser du som luftgaller där kupefläkten drar in luft. Gallren sorterar bort dom största föremålen men små löv letar sig alltid ner. Speciellt om den står under ett lövträd.
Jag skulle inte oroa mig så mycket över det. Du kan ju tömma filtret emellanåt. Skaka av det värsta och byt enl rek intervall.