Kimpan90 skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa en elbil och sitter och kollar på begagnade bilar.
En sak jag märker är att priserna är att det knappt är någon skillnad mellan en elbil med 1-3 år på nacken och en HELT ny version av bilen. Om man räknar med miljöbonus på 70.000
Om vi tar ett exempel med en Hyundai Ioniq från 2019 med premium plus, 1500-2000 mil.
https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … s/94228998 Den kostar 260tkr.
En helt ny, från 2021 med premiun plus, 0 mil, kostar idag 385tkr - 70tkr från miljöbonus, vilket landar på 315tkr.
Här är ett annat exmpel:
https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/95078530 Lägre trimnivå med mindre mil. Kostar 240tkr.
En motsvarig ny, kostar 350tkr - 70tkr, vilket landar på 280tkr.
Det skiljer sig oftast 40-60tkr mellan en begagnad elbil med ett par år på nacken och en absolut helt ny elbil.
Vad är det som gör att priset håller sig så väl? Att få 2-3 år extra nybilsgaranti, mindre risk på slitage, nyare teknik och att kunna välja mer exakt sina tillbehör gör det knappt värt att kolla på begagnade elbilar enligt mig.
Vad tycker ni?