3340
Sök

Hyundai IONIQ el ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2021
#41
Björn körde i mål nu på morgonen på tiden 11h55min. Följde med en bit på vägen via youtube och hängde på chatten där. Kontentan var att det går undan om man laddar från 3-83% och sedan kör 130km/h i 15mil och sedan laddar igen. Det bygger dock på att man har hyfsat tätt mellan laddarna. I Sverige börjar det ju se vettigt ut faktiskt.

Bilar med större batteri åker längre sträckor men får ju också ladda längre. Bilar med högre laddeffekt laddar ju in sina kWh snabbare men har högre förbrukning med.

Som referens kan ju liknande bilar nämnas med

eGolf på 15h50min
Leaf62 14h10min,
Zoe 50(den med snabbladdning) 14h35min
Peugeot e-208 12h30min
Hyundai Kona 64kWh 11h30min
Polestar 2 11h30min
Audi Etron 50 11h55min

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 578 Inlägg
23 juli 2021
Trådstartare
#42
Ioniq 5 verkar ju få strålande kritik och ha ett förmånligt kampanj/ intro pris

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2021
#43
KenthIJ skrev:
Ioniq 5 verkar ju få strålande kritik och ha ett förmånligt kampanj/ intro pris

Den drar ju dubbelt så mycket energi bara....  verkar dra mer än konkurrenterna till och med. Synd.  Hoppas på Ioniq 6, men det lär väl bli ungefär same.

Björn skall köra 1k challenge med den på måndag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

103 Inlägg
23 juli 2021
#44
torpis skrev:
Björn körde i mål nu på morgonen på tiden 11h55min. Följde med en bit på vägen via youtube och hängde på chatten där. Kontentan var att det går undan om man laddar från 3-83% och sedan kör 130km/h i 15mil och sedan laddar igen. Det bygger dock på att man har hyfsat tätt mellan laddarna. I Sverige börjar det ju se vettigt ut faktiskt.

Bilar med större batteri åker längre sträckor men får ju också ladda längre. Bilar med högre laddeffekt laddar ju in sina kWh snabbare men har högre förbrukning med.

Som referens kan ju liknande bilar nämnas med

eGolf på 15h50min
Leaf62 14h10min,
Zoe 50(den med snabbladdning) 14h35min
Peugeot e-208 12h30min
Hyundai Kona 64kWh 11h30min
Polestar 2 11h30min
Audi Etron 50 11h55min

Ioniq 28kWh är nog elbilen med mest bang for the buck.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2021
#45
Kimpan90 skrev:
Ioniq 28kWh är nog elbilen med mest bang for the buck.

Det är ju mycket som styr ett bilval men för mig blev det Ioniq 28kWh. Den kryssar i många rutor. Relativt rymlig, väldigt snål, laddar snabbt och kostar mindre än hälften av en Tesla Model 3.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2021
#46
Åkte en sväng till Halmstad idag. Det är lite blandat 100-90-80-70-50kph. Mestadels 80 vill jag nog mena. Förbrukning dit 89Wh/km och hemma igen var totalen 106Wh/km.  Man kör ju ner typ 150 höjdmeter till havet och sen upp igen på vägen hem. ca 110km totalt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2021
#47
Åkte en sväng till Halmstad idag. Det är lite blandat 100-90-80-70-50kph. Mestadels 80 vill jag nog mena. Förbrukning dit 89Wh/km och hemma igen var totalen 106Wh/km.  Man kör ju ner typ 150 höjdmeter till havet och sen upp igen på vägen hem. ca 110km totalt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök