Hej! Jag köpte en Golf 4 2003 med 1.6 liters motorn för ca 1 månad sedan. När jag köpte den så lös motorlampan, och förra ägaren förklarade att han hade bytt den första delen av avgasröret på verkstad och att lampan börjat lysa och verkstaden hade inte släckt den, men det skulle bara vara att släcka den enligt honom. Jag blev lite tveksam, men eftersom bilen gick helt perfekt och den var väldigt fin förövrigt så valde jag att tro på honom.
Det gick några veckor och lampan lös lite till och från. Ibland lös den, ibland inte. Motorn gick fortfarande helt perfekt. Sen, för ca två veckor sedan så tog morsan bilen fram till Ica för att handla. Bilen gick perfekt på vägen dit, men när hon skulle starta den och åka hem så kände hon hur hela bilen skakade. När hon körde hem så märkte hon att bilen var ovanligt "seg" på gasen och gick väldigt ojämnt.
Jag öppnade huven när hon kom hem och såg att hela motorn skakade när den stod på tomgång. Hela bilen skakade. När jag gasade så försvann vibrationerna men man kände att motorn inte gick bra.
Jag bytte alla 4 tändstift, två av dem gamla var kolsvarta och två var gyllenbruna. Att sätta i nya gav inget resultat.
Jag fick hit en kille igår som läste felkoderna, men han släckte lampan och raderade dem utan att spara... men det stod någonting om lambdasonden och att det var feltändning på cylinder 3 & 4. Antagligen de tändstiften som var svarta.
Idag körde jag några varv runt gatan för att försöka få tillbaka felkoderna så att vi kunde läsa av dem igen, men utan framgång. Innan jag körde så fyllde jag på kylarvatten då jag har en liten läcka i kylaren som jag inte fixat än.
När jag parkerade den så hade bilen slutat skaka på tomgång och har inte börjat skaka sen dess. Däremot så är det ett "pys" ljud innan motorn varvar upp när man gasar som jag inte kunnat hitta vart det kommer ifrån. Det kommer också ett snabbt klickande ljud från "boxen" brevid kylarvätskekärlet. Motorn går fortfarande dåligt och på gruset bakom avgasröret så är det helt blött av bensin.
Nu till min teori: När verkstaden (eller ägaren, fanns inga papper på bytet) bytte röret så gick lambdasonden sönder, det var fel sorts lambdasond eller så var det någon dålig kopia som sattes på. Oavsett så är lambdasonden kass. Lambdasonden skickar fel information till insprutningen => insprutningen dränker cylinder 3 & 4 vilket gör det mycket svårt att få en antändning överhuvudtaget och en väldigt fet blandning om det ändå antänds => felkoder för feltändning och svarta stift. Skakande motor pga två cylindrar som inte tänder ordentligt.
Pysandet och klickandet kanske kan vara att jag fyllde på för mycket vatten eller något?
Låter detta vettigt, och isåfall hur går jag tillväga för att fixa det? Vill inte byta något förrän jag är säker och detta är den andra bilen jag mekar med någonsin, har bara mekat mopeder innan och bytt växellåda på en Citroën. Därför vill jag veta vad mer erfarna tror om saken.
Här är två videor på bilen:
https://youtu.be/bLalgzhkSxQ
https://youtu.be/3FsVPPAfshQ
Tack på förhand //Lucas
Det gick några veckor och lampan lös lite till och från. Ibland lös den, ibland inte. Motorn gick fortfarande helt perfekt. Sen, för ca två veckor sedan så tog morsan bilen fram till Ica för att handla. Bilen gick perfekt på vägen dit, men när hon skulle starta den och åka hem så kände hon hur hela bilen skakade. När hon körde hem så märkte hon att bilen var ovanligt "seg" på gasen och gick väldigt ojämnt.
Jag öppnade huven när hon kom hem och såg att hela motorn skakade när den stod på tomgång. Hela bilen skakade. När jag gasade så försvann vibrationerna men man kände att motorn inte gick bra.
Jag bytte alla 4 tändstift, två av dem gamla var kolsvarta och två var gyllenbruna. Att sätta i nya gav inget resultat.
Jag fick hit en kille igår som läste felkoderna, men han släckte lampan och raderade dem utan att spara... men det stod någonting om lambdasonden och att det var feltändning på cylinder 3 & 4. Antagligen de tändstiften som var svarta.
Idag körde jag några varv runt gatan för att försöka få tillbaka felkoderna så att vi kunde läsa av dem igen, men utan framgång. Innan jag körde så fyllde jag på kylarvatten då jag har en liten läcka i kylaren som jag inte fixat än.
När jag parkerade den så hade bilen slutat skaka på tomgång och har inte börjat skaka sen dess. Däremot så är det ett "pys" ljud innan motorn varvar upp när man gasar som jag inte kunnat hitta vart det kommer ifrån. Det kommer också ett snabbt klickande ljud från "boxen" brevid kylarvätskekärlet. Motorn går fortfarande dåligt och på gruset bakom avgasröret så är det helt blött av bensin.
Nu till min teori: När verkstaden (eller ägaren, fanns inga papper på bytet) bytte röret så gick lambdasonden sönder, det var fel sorts lambdasond eller så var det någon dålig kopia som sattes på. Oavsett så är lambdasonden kass. Lambdasonden skickar fel information till insprutningen => insprutningen dränker cylinder 3 & 4 vilket gör det mycket svårt att få en antändning överhuvudtaget och en väldigt fet blandning om det ändå antänds => felkoder för feltändning och svarta stift. Skakande motor pga två cylindrar som inte tänder ordentligt.
Pysandet och klickandet kanske kan vara att jag fyllde på för mycket vatten eller något?
Låter detta vettigt, och isåfall hur går jag tillväga för att fixa det? Vill inte byta något förrän jag är säker och detta är den andra bilen jag mekar med någonsin, har bara mekat mopeder innan och bytt växellåda på en Citroën. Därför vill jag veta vad mer erfarna tror om saken.
Här är två videor på bilen:
https://youtu.be/bLalgzhkSxQ
https://youtu.be/3FsVPPAfshQ
Tack på förhand //Lucas
0
0
0
0