2645
Sök

7000 kr för en ny generator

132 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
Mercan måste ha en ny generator. Hos Mercedes kostar en ny generator 13 000 kr och hos tredje part kostar en ny generator 7000 kr. Jag tog den billigare.

Gjorde jag rätt som tog den billigare eller riskerar jag att få trubbel med den senare? Brukar generatorer vara så dyra?
Senast redigerat av TaxiBenz (24 augusti 2021)

4 261 Inlägg
24 augusti 2021
Är det en ny generator? så länge den passar din bil och är ny med samma ampere nummer osv så ser ja inga problem. Yes reservdelar är asdyra hos märkesverkstäder som tex bmw,audi,merca,volvo osv osv. Tom mekonomen och dom andra är dyra som fan. Vill man ha billigt måste man gå till nån oberoende all verkstad som jag brukar gå till. Annars var beredd på att punga ut hårt.

6 079 Inlägg
24 augusti 2021
Det är väl en av de där moderna vattenkylda generatorerna? Det är nackdelen med att ha en merca full med energislukande elektronik.

7 454 Inlägg
24 augusti 2021
Lite o t.
För ett par år sedan gick generatorn sönder på en väns BMW.
Han lämnade då in BMW:n till Mekonomen på hemorten.
De kunde inte inte få fram rätt generator.
Vad som var speciellt med BMW-generatorn visste han inte, bara att det var en Bosch.
Bilen lov fick bärgas till närmaste BMW-verkstad, 5 mil längre bort.

Kan det vara något liknande med generatorn till din Mercedes?
Någon speciell funktion som en standard Bosch-generator inte har?

Kanske något speciellt eluttag?

132 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
Är det en ny generator? så länge den passar din bil och är ny med samma ampere nummer osv så ser ja inga problem. Yes reservdelar är asdyra hos märkesverkstäder som tex bmw,audi,merca,volvo osv osv. Tom mekonomen och dom andra är dyra som fan. Vill man ha billigt måste man gå till nån oberoende all verkstad som jag brukar gå till. Annars var beredd på att punga ut hårt.

Ja det hoppas jag att det är en ny generator. Litar på verkstaden jag brukar använda.

132 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Det är väl en av de där moderna vattenkylda generatorerna? Det är nackdelen med att ha en merca full med energislukande elektronik.

Ingen aning om det är en vattenkyld generator. Det är en E Klass w212, 2010-2016. Så inte de allra nyaste modellerna som har ännu mer elektronik.
Senast redigerat av TaxiBenz (24 augusti 2021)

4 261 Inlägg
24 augusti 2021
TaxiBenz skrev:
panda666 skrev:

Ja det hoppas jag att det är en ny generator. Litar på verkstaden jag brukar använda.

ingen fara då;) du sparar lite pengar. Kostar för mycket att lämna in hos märkesverkstad.

132 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:
panda666 skrev:

ingen fara då;) du sparar lite pengar. Kostar för mycket att lämna in hos märkesverkstad.

Priset på 13 000 kr var bara för att köpa generatorn av Mercedes, inte för att lämna in bilen där.

4 261 Inlägg
24 augusti 2021
TaxiBenz skrev:
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:

Priset på 13 000 kr var bara för att köpa generatorn av Mercedes, inte för att lämna in bilen där.

Jo jag fatta det ;smile) Helt jävla sjukt. Vad tar din verkstad för att byta generatorn?

132 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:
panda666 skrev:

Jo jag fatta det ;smile) Helt jävla sjukt. Vad tar din verkstad för att byta generatorn?

Vet inte, men de är billiga så brukar inte fråga vad det kostar. Blir en överraskning när fakturan kommer.

6 079 Inlägg
24 augusti 2021
I andra trådar ser det ut som om det är en E 220d 2016. Generator till en sådan verkar finnas från 2207kr på Trodo.

176 Inlägg
24 augusti 2021
va inne en snabbis på autodock och till min s212 220cdi 2016 kostar den bara 1500kr

Sök