3306
Sök

Koppling Mercedes w124

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#1
Tjenare gottfolk!

Har ett problem med min w124 250d som jag får världens huvve värk av, har kollat runt lite men inte fått några bra tips så kikar här innan jag beställer allt nytt!

Problemet är då att kopplingspedalen blir helt stum men lägger man i växel och vrider på starten så driver den än hur hårt man trycker. Jag har bytt kopplingsslang och slavcylinder och tryckplatta och lamell är inte använt något mycket innan jag stoppade dit det och jag skruvade ihop det för några veckor sedan.

När jag luftade kopplingen så tog jag först en oljekanna och tryckte olja genom luftnippeln på slavcylindern och sen så luftade jag lite på röret på cylindern inne i bilen och sen så luftade jag på slavcylindern. Jag får fullt tryck nere på slavcylindern när jag luftar och är ingen luft alls som kommer ut, bara vätska och pedalen sjunker i botten när man luftar men direkt man stänger luftnippeln och pumpar lite så blire stumt och den kopplar ej.


6 127 Inlägg
12 september 2021
#2
Om kopplingspedalen är stum borde det vara något i vägen som gör att stången i kopplingscylindern inte kan gå ut. Förmodligen har du satt ihop något med urtrampningslagret fel när du hade isär grejerna.

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Om kopplingspedalen är stum borde det vara något i vägen som gör att stången i kopplingscylindern inte kan gå ut. Förmodligen har du satt ihop något med urtrampningslagret fel när du hade isär grejerna.

Jaa det borde ju va något som blockerar men jag kan inte tänka mig vad som ska kunna sitta fel eller vara felmonterat.


6 127 Inlägg
12 september 2021
#4
Visst är det så att slavcylindern sitter på utsidan växellådan på de där? På vissa bilar sitter den inuti sprängkåpan men jag tror MB har den utanför. Kan du prova att lossa slavcylindern och se om det går går att trampa ner pedalen när cylindern är lös och det omöjligen kan vara något vägen för stången?

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Visst är det så att slavcylindern sitter på utsidan växellådan på de där? På vissa bilar sitter den inuti sprängkåpan men jag tror MB har den utanför. Kan du prova att lossa slavcylindern och se om det går går att trampa ner pedalen när cylindern är lös och det omöjligen kan vara något vägen för stången?

Med cylindern lös så rör den sig
Drf jag tycker det är så konstigt för skulle jag har monterat nånting fel inne i lådan som urtrampningslagret så borde den ju koppla hela tiden typ eller  slira eller nå sånt, kan inte tänka mig vad som ska göra den stum😅


6 127 Inlägg
12 september 2021
#6
Något måste det vara. Nu har du en helgs jobb till att plocka ner växellådan och försöka klura ut vad det är big_smile

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Något måste det vara. Nu har du en helgs jobb till att plocka ner växellådan och försöka klura ut vad det är big_smile

Joo, drf jag la ut detta idag, tänkte att då kunde folk komma med idéer under veckan om saker som jag kan ha missat som kan va fel utanför kopplingen och får jag inget tips så blire ju att riva ner lådan på fredag😅


343 Inlägg
12 september 2021
#8
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#9
haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Ha börjat fundera på om jag har grejjer för dubbelmasse men enligt förra ägarn skulle kopplingen va till enkelmasse och det sitt enkelmasse på min så


4 487 Inlägg
12 september 2021
#10
TS skriver att han tog en oljekanna och tryckte OLJA genom luftnippeln! Det kan ju inte vara helt bra!

10 Inlägg
12 september 2021
Trådstartare
#11
zzr94092 skrev:
TS skriver att han tog en oljekanna och tryckte OLJA genom luftnippeln! Det kan ju inte vara helt bra!

Förlåt, menar ju bromsvätska! Är ju för att få ut luften ur systemet.


4 487 Inlägg
13 september 2021
#12
Jo,det förstår jag,bara det att jag regerade på ordet  OLJA,,Jag kör med en lite större "spruta".

7 486 Inlägg
13 september 2021
#13
haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Vad menar du med enkelmassesvänghjul?
Homogent svänghjul?
Eller?

343 Inlägg
13 september 2021
#14
torsen skrev:
haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Vad menar du med enkelmassesvänghjul?
Homogent svänghjul?
Eller?

ett stumt svänghjul


Sök