3486
Sök

Köpråd: Audi R8 V8 eller V10 -08-10

73 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#1
ok jag förstår att man tänker
om man har råd att köpa en R8 så har man råd med kostnaderna
men vill ändå fråga

Hade tänkt mig
2008-2010

Hur mkt skiljer det mellan V8 och V10 att äga?

Servicekostnad?

Försäkring?

dricker dom över 1.5L/mil vid normalkörning?


tackar för hjälpen
Senast redigerat av D12 (25 december 2015)

398 Inlägg
25 december 2015
#2
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
#3
AX3L skrev:
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

73 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#4
dawwe skrev:
AX3L skrev:
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
#5
D12: Ring runt, att kolla på webben ger inte de bästa premierna. Jag gissar på att du kan halvera de där 45' för V10, o det är ändå "acceptabelt" enligt mig. Det kommer löna sig att köpa en nyservad och välservad bil. Ett alternativ som inte lirar i samma klass som R8 är BMW M6 med V10, en cab förslagsvis så du kan njuta av motorljudet? De hittar man i bra skick med relativt få mil för runt 400' typ.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

73 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#6
nää ingen BMW för mig
får ta och ringa runt om försäkringen

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
#7
Glöm inte att man kan få bra rabatter på bilförsäkringen om man "flyttar" hemförsäkringen mm ... Jag har på min M5 E39 fått premier (när jag ringt!) mellan 50' och typ 18'....
Senast redigerat av dawwe (25 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 655 Inlägg
25 december 2015
#8
Vilket bolag kolla du med?

Gjenside ville ha 78 tusen av mig i året för en Porsche 911 Carrera 4 -99
Trygghansa ville ha 14 tusen om året, bägge var helförsäkring med 6000 i självrisk tongue

Edit: 4.2an vill du nog undvika, problem med att kamkedjan sträcks
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=aud … ming+chain

Vet inte om V10an är lika drabbad
Senast redigerat av Malheus (25 december 2015)

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 december 2015
#9
D12 skrev:
dawwe skrev:
AX3L skrev:
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
25 december 2015
#10
D12 skrev:
dawwe skrev:
AX3L skrev:
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

De är ironiskt att du gör en ledsen gubbe när du kollar försäkringen på en bil med 610hk?

De var väl trafik med?  För något år sen var trafik på mig även 45 per år för ferrari, lamborghini och andra superbilar.

Service är dyrare på en v10 kan jag lugna dig, audis redan rätt dyra service på vanliga vardagsbilar lär vara mycket dyrare på dessa smile

Men de får man ta med i kalkylen om man vill köra v10.

Muttley
25 december 2015
#11
Vettemannen skrev:
D12 skrev:
dawwe skrev:

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.

/Benny

De är tyvärr så.  Eller bra är det iallafall.
Prova att försäkra en R1 eller värre som ung och i ett dåligt område. De får dig att tappa hakan.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 december 2015
#12
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
D12 skrev:

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.

/Benny

De är tyvärr så.  Eller bra är det iallafall.
Prova att försäkra en R1 eller värre som ung och i ett dåligt område. De får dig att tappa hakan.

Haha!! Bra eller dåligt...man får olika svar beroende på vilka man frågar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
25 december 2015
#13
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.

/Benny

De är tyvärr så.  Eller bra är det iallafall.
Prova att försäkra en R1 eller värre som ung och i ett dåligt område. De får dig att tappa hakan.

Haha!! Bra eller dåligt...man får olika svar beroende på vilka man frågar.

/Benny

wink  Mycket högre risker bör ju ge högre kostnader haha.

73 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#14
Malheus skrev:
Vilket bolag kolla du med?

Gjenside ville ha 78 tusen av mig i året för en Porsche 911 Carrera 4 -99
Trygghansa ville ha 14 tusen om året, bägge var helförsäkring med 6000 i självrisk tongue

Edit: 4.2an vill du nog undvika, problem med att kamkedjan sträcks
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=aud … ming+chain

Vet inte om V10an är lika drabbad

TryggHansa

testa
https://www.trygghansa.se/privat/berakn … fault.aspx

V8
GLN161
Ditt pris: 12 901 kr/ år inkl självriskreduceringen som kostar 206:-
med 9000:- självrisk men med Självriskrabatt 3 000 kr när man betalar 206 kr/år

V10
NAP825
Ditt pris: 44 294 kr /år inkl självriskreduceringen som kostar 206:-
med 9000:- självrisk men med Självriskrabatt 3 000 kr när man betalar 206 kr/år

ok nu tänkte jag inte köra åretrunt
kommer att ställa av okt-maj
då blir det halva priset smile

sv-sålda och olika årsmodeller
svårt att hitta samma årsm. på dom

stackars bil
vad har dom gjort med den
http://www.bytbil.com/bilar/audi/r8/uvr … N4wgBwAA_!
bakkjolen var ju kaos

Vettemannen skrev:
D12 skrev:
dawwe skrev:
Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 då är R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.

/Benny

40år
Senast redigerat av D12 (25 december 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
#15

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

73 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#16
dawwe skrev:
Funderat på att importera själv?
R8 V10 2009 3200 mil
R8 V10 "Individual"
R8 V10 Spyder

frågan är hur mkt man sparar på det
lite dyrare försäkring
risk att dom har lekt med milen
svårare att sälja

men det fanns en j*vligt fin importerad V8 på blocket med V10 inredning och exteriör

undrar hur det funkar med vingen på vinge
kopplar man bort org.vingen?

http://lltek.com/audigate/r8_carbon_fiber_wing_04x2.jpg
Senast redigerat av D12 (25 december 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
#17
Risken att de "lekt" med milen finns oavsett, skillnaden är den att du som svensk har lättare att kolla upp en svensksåld bil. Det går att kolla upp en tysk bil minst lika noga, ring/mejla till de tyska service verkstäderna, be att få ett utdrag ur Audis garanti databas osv... Så nej, just den biten är inget jag skulle oroa mig för, det minsta. Gör du ditt jobb så är det minst lika tryggt att köpa i Tyskland, iaf om du köper av en stor seriös handlare.
Senast redigerat av dawwe (25 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 Inlägg
26 december 2015
#18
Finns en tråd på annan sida där folk bidrog med lite kostnader som räknades till ägande/driftskostnader.
http://bilsnack.automotorsport.se/forum … pa+audi+r8

2 Inlägg
14 september 2021
#19
D12 skrev:
dawwe skrev:
AX3L skrev:
Bränslet är gissningsvis så irrelevant att den kunnat dricka antingen 0.000015 eller 15 liter per mil utan att det hade påverkat milkostnaden nämnvärt.

Nu överdriver du rejält big_smile . Försäkringen är individuell så den får du kolla upp, men jag gissar att det är inte så stora skillnader mellan V8/V10 där R8 är en ovanlig fågel oavsett. Service är säkerligen billigare när det gäller V8, kolla med Audi hur respektive service-plan ser ut samt beräknade kostnader? Hade jag varit i din sitts hade jag valt V10, den är unik o den man vill ha om man vill ha "the real thing". V10 drar säkerligen runt 1.5 vid normal körning, dvs inget gasande, skall du gasa mer/ordentligt får du nog räkna med en förbrukning på kring 2 liter/milen eller mer...

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Jag har en R8 spyder performens betalar 7000 per år

2 Inlägg
14 september 2021
#20
D12 skrev:
Malheus skrev:
Vilket bolag kolla du med?

Gjenside ville ha 78 tusen av mig i året för en Porsche 911 Carrera 4 -99
Trygghansa ville ha 14 tusen om året, bägge var helförsäkring med 6000 i självrisk tongue

Edit: 4.2an vill du nog undvika, problem med att kamkedjan sträcks
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=aud … ming+chain

Vet inte om V10an är lika drabbad

TryggHansa

testa
https://www.trygghansa.se/privat/berakn … fault.aspx

V8
GLN161
Ditt pris: 12 901 kr/ år inkl självriskreduceringen som kostar 206:-
med 9000:- självrisk men med Självriskrabatt 3 000 kr när man betalar 206 kr/år

V10
NAP825
Ditt pris: 44 294 kr /år inkl självriskreduceringen som kostar 206:-
med 9000:- självrisk men med Självriskrabatt 3 000 kr när man betalar 206 kr/år

ok nu tänkte jag inte köra åretrunt
kommer att ställa av okt-maj
då blir det halva priset smile

sv-sålda och olika årsmodeller
svårt att hitta samma årsm. på dom

stackars bil
vad har dom gjort med den
http://www.bytbil.com/bilar/audi/r8/uvr … N4wgBwAA_!
bakkjolen var ju kaos

Vettemannen skrev:
D12 skrev:

jämförde försäkringen på nätet
V8 kostar 15000:-/år och V10 ligger på 45000:/år
15000:- känns ändå OK men 45000:- sad
får kolla vad service kostar nästa vecka
hoppas att den inte oxå är 2-3x dyrare

Det låter väldigt abstrakt, kan inte greppa denna summa men du kanske är under 25 också.jag betalar 7000 per år för min R8 Spyder performance  2019

/Benny

40år


Sök