Det går alldeles utmärkt att köra korta sträckor med dieselbilar bara man tankar HVO100 som är en premiumdiesel som knappt INTE avger sot vid förbränning. HVO 100 finns på allt fler tex OKQ8 mackar runt om hela Sverige. Och ja, HVO100 kan absolut köras i ALLA dieselmotorer oavsett ålder osv. HVO 100 är inte certifierad för alla bilar pga att biltillverkarna certifierar inte halvgamla redan tillverkade bilar. Jag / vi kör HVO100 sedan 2013 på mängder av dieselbilar av de flesta bilmärken inkl traktorer där de äldsta bilarna är mer än 40 år gamla. Vi har inte haft ett enda motorfel som är relaterat till tankning av HVO100, tvärt om har vi aldrig behövt byta eller rengöra igensatta partikelfilter, EGR ventiler etc efter att vi började tanka HVO100.
Det är precis som med bensinens 95 och 98 oktan. Är bilen certifierad för 95 oktan får man inte tanka 98 oktan trots att det går lika bra.
HVO100 kostar ca 1 kr mer per liter och våra bilar drar runt 0,7 liter per mil dvs HVO100 kostar ca 70 öre mer per mil. Våra bilars totalkostnad inkl service, skatt, värdeminskning, däck, reparation etc ligger på ca 25 - 35 kr per mil. Så att tanka HVO100 dvs driftkostnaden ökar alltså futtiga ca 2% per mil och du spar in på byte på partikelfilter etc.
Alltså att köra korta sträckor med dieselbilar går helt perfekt!