3535
Sök

Skrota bil

4 Inlägg
11 december 2021
Trådstartare
Tjena har en Audi a8 -95 med aluminium kaross. Och tänkte kolla om någon med erfarenhet kan svara på mina frågor?smile
kan jag kapa ner bilen och sortera upp alla olika metaller och sen även skrota hela karossen och få aleminium pris för den? isf vad krävs av mig för att göra detta?

* Voff voff *
10 781 Inlägg
11 december 2021
Felixwedin00 skrev:
Tjena har en Audi a8 -95 med aluminium kaross. Och tänkte kolla om någon med erfarenhet kan svara på mina frågor?smile
kan jag kapa ner bilen och sortera upp alla olika metaller och sen även skrota hela karossen och få aleminium pris för den? isf vad krävs av mig för att göra detta?

Tålamod och bra pris på kapskivor? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

809 Inlägg
11 december 2021
Felixwedin00 skrev:

Kolla först upp kilopriserna på skrotet, vår skrothandlare bredvid jobbet säger att det är uselt betalt för skrot nuförtiden. Så kolla upp det så du inte gör massa jobb för småslantar.

Om du vill göra det ändå så kan det vara värt att höra med biltillverkaren vart vilket material har använts, även om det är en aluminiumkaross så har du olika stålsorter i deformeringszonerna bland annat. Vet att dagens bilar har mellan 30-40 olika stålsorter/aluminiumsorter i deformeringszoner och liknande för att få ut det mesta av krocksäkerheten.

Que Sera, Sera

7 504 Inlägg
12 december 2021
Brådhis skrev:
Felixwedin00 skrev:

Tålamod och bra pris på kapskivor? tongue

Tigersåg hade en granne för några år sedan när ha kapade upp en husvagn och lämnade aluminiumet till skroten (och trästommen till kaminen).

6 181 Inlägg
12 december 2021
Jag kapade ner en opel omega en gång, som fått ett träd över sig och inte kunde bogseras till skroten. Tigersåg är det man skall ha, kapskivor är inget bra.

3 420 Inlägg
12 december 2021
Hur blir du av med pappren på bilen då? Du blir ju kvar som registrerad ägare på fordon som inte längre existerar.
Du får inte avregistrera och behålla vraket för någon legitimerad skrot.

Skiter du i det själv kommer det vara ett problem vid din bouppteckning för arvingarna.  Tex.
Tänk några steg framåt.

Sök