Hej!
Som flertalet har sagt så måste du först skrapa bort att täckande plastmassa och sedan kapa bort all svartrostig plåt, det gör du med vinkelslip. Ytrost (tunn brunaktig yta) kan man ta bort med kemiska medel (corroprotect rost eater) men problemet är att det tar lång tid och mycket slipande, för man måste slipa då och då och inte bara tro att rostätaren tar bort all rost, för det gör den inte.
När man fått bort all rost. -då menar jag all rost! Det ska alltså vara helt plåtrent , inte en enda liten svart prick får synas för då kommer rosten tillbaka efter bara några månader.
Naturligtvis att blästra att föredra men det är få förunnat att ha plats att blästra då det dammar något för j...!
När du fått bort all rost och svetsat i ny plåt (för du har väl Mig svets?!) så måste du spruta på 2-komp grundfärg och sedan 2-sprutspackel och sist spruta med 2-komp billack. Så här gör jag och då håller den lackade ytan i åratal.
Så...har du tillgång till vinkelslip, Mig svets, kompressor och färgspruta och 2-komp lack så sätt fart!
Den lite vågiga färgyta som du har på sparklådan är en plastyta som billackerare lägger på med en speciell lackspruta så vill du ha en sån yta , åk till en billackerare!
Senast redigerat av jaka54 (6 januari 2022)