Funderar på att byta ut min V70...
Den börjar helt enkelt bli lite i utkanten av sin livslängd som "daily driver" med sina 15 år och 35000 mil, och jag har inte tiden att hålla på och laga den i den takt den sannolikt kommer kräva.
Nåväl... Vad vill jag ha då? Bra fråga... Tänkte höra lite vad ni föreslår.
Sneglar egentligen mest på en nyare V70 från 2010-2012 ungefär. Borde landa runt 20-25000 mil och ett pris under 100000:-. Har kikat både på D5 och 2.5FT samt även 3.2 och T6. (Körde förut en V70 D3 -11 från 19500 till 34500 mil utan några egentliga bekymmer så det är ju ett lite givet val på sitt sätt)
Har även kikat lite på Mondeo runt 2012. Köper man en med 200 hk-dieseln får man ju en vanlig automatlåda (Durashift) som jag förstått det, och det vill jag helst ha. Dessa är något billigare än släktingen V70.
Kraven är:* Automat (ej DSG/CVT eller liknande)
* Någon form av känsla eller glädje när man tittar på bilen (så tex Avensis och dylikt går bort direkt)
* Iaf hyfsat kraftfull motor
* Dragvikt på absolut minst 1600 kg, men helst mer
* Kombi (3 hundar)
* Helst inte fyrhjulsdrift
* Ingen SUV(!)
* Pris är väl helst under 100000:- eller iaf därikring.Sedan är frågan om man ska ha diesel eller bensin. Kör runt 1500-2000 mil per år i nuläget så det är väl i gränslandet sett till prisskillnaderna idag iaf. Kör oftare 25-75 mil på en dag när jag kör än vad jag kör kortkörningar, även om förstås det också händer. Men komfort vid långkörning prioriteras över förbrukning vid stadskörning.
Skatten är inte avgörande, men får gärna vara under 5000:- iaf.
Förbrukningen blandat ska väl helst ligga under 0,8 för diesel och under 1,1-1,2 för bensin.
Så hjälp mig här nu med lite tips, vad ska man kika på mer än V70 och Mondeo, som uppfyller mina krav?
Har ju nästan alltid kört Volvo, med undantag för någon BMW, Skoda och Renault. Så man blir ju lite insnöad på det... Så öppna min ögon nu!
Eller ska jag bara behålla min slitvarg nå´t år till? Haft den 2 år och kört 5-6000 mil med den nu (29000-35000). Den är betald och klar sedan dag 1 och tuffar på snällt. Den köptes från början mer eller mindre av en slump (fanns hos handlaren som köpte min Octavia RS och jag behövde en bil), sedan har den liksom bara blivit kvar eftersom den skött sig så bra.