Läs av felkoder
Edit: Jag kan ju faktiskt vara mer hjälpsam än så!
För ett tag sedan fixade jag en Volvo 960 1995 som gick ojämnt på tomgång och lampan lös. Med hjälp av rökmaskin fick jag fram att packningen mellan insug och topp hade gett upp på cylinder 5 och 6. Ny packning och motorn gick fint.
Nästa problem, släcka lampan. Det visade sig vara en utmaning.
Denna länken gav mig den info jag behövde, nästan.
https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ … DCodes.htmDet dem inte skriver om här är att alla felkoder måste presenterats innan man kan radera dem. I just denna bilens fall slocknade inte lampan av att felet åtgärdades. Jag var tvungen att släcka den. Att du kopplat ur luftmassemätaren har antagligen gett dig ytterligare en felkod utöver den som först tände lampan, om nu inte luftmassemätaren är felet.
Vill minnas att jag läst att det finns plats för max 3st felkoder.
Felkoden i mitt fall var att lambdaregleringen justerat utanför sitt tillåtna värde, vilket oftast tyder på läckage någonstans.
såg även denna kommentar:
See if this helps anymore. I always hold the button down like 8 seconds.
Also if it doesn't clear it might be a permanant fault.
It always take me 2 to 3 times to get the codes to clear.
Nu har du inte berättar vilken årsmodell du har så det är inte säkert denna infon gäller dig.
Notera också att jag inte påstår att det skulle vara samma fel på din bil som på den jag grejade med, berättar bara min erfarenhet på en 1995 års modell med blinkdosa.