14 mars 2022
Trådstartare
Hej!
Forsätter på en gammal tråd jag skickade in.
För två veckor sedan kollade jag eventuell C02 från kylaren (köpte test sats från Biltema 750:-)
och kom fram till att det fanns ingen C02 gas i expansionskärlet (vid varm motor).
I går var jag hos min bror igen och liksom tidigare så hade kylarvätskan i expansionskärlet sjunkit en del sen jag var där för två veckor sedan. Kan säga att i min egen bil (Audi 100 Avant 2,0 E -89) så håller sig kylvätskenivån i expansionskärlet alltid konstant och kylarvätskan är klart röd, brorsans Audi brunfärgad...trots noggrann rengöring av motorblock.
Jag fyllde på kylarvätska/vatten (50/50) och startade hans bil (Audi 100 Avant Turbo-91:a) och såg genast att det kom bubblor från den lilla slangen ( ca 10mm i dia) som går från ovansidan av kylaren till expansionskärlet och efter några minuter började kylarvatten rinna ut ur expansionskärlet när jag öppnade locket (detta händer aldrig på min Audi).
Just luftbubblorna från den lilla slangen på ovansidan av kylaren in i expansionskärlet gjorde mig fundersam...det kommer aldrig luftbubblor därifrån på min Audi!
Det som talar emot att topplockspackningen är trasig är att det inte finns Co2 gaser i expansionskärlet...men luftbubblorna från kylaren säger något annat...eller vad tror ni??
Senast redigerat av jaka54 (14 mars 2022)