4374
Sök

Kan man köra med ENA krängningshämmaren? Corolla 2006

115 Inlägg
1 maj 2022
Trådstartare
#1
Vet inte om det heter krängningshämmaren, för det är väl delen som går mellan de två saker jag pratar om nu..? I alla fall så säljs delarna som krängningshämmare så jag kallar dem för det..

På ena sidan av bilen så gängade jag sönder insexnyckelhålet ena så kallade krängningshämmaren vid återmontering efter att ha bytt fjädrar på bägge sidor fram, så jag kapade av den. Nu är den alltså  ikopplad på den andra sidan av bilen och jag behöver använda bilen. Kommer det att fungera? Jag har förstått att man kan köra utan krängningshämmare, men fungerar det även om den ena sidan är ikopplad och den andra är urkopplad? Vägghållningen är förstås usel nu och den ger diverse felmeddelanden enligt bild. Vill helst inte ta bort krängningshämmaren på den sidan där jag satt dit den, för banne mig den där lilla gummipackningen eller vad det är i muttern, den är ett helvete att skruva bort när man väl fått på den. Vill helst inte riskera att ha sönder den ditmonterade krängningshämmaren genom att ta bort den med. Men måste jag så måste jag förstås.

Nå? Hur bör jag göra? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-2b83d089b253e3ebe3f98850d173014b.jpg

Felmedellandena som syns är dels att den säger att handbromsen är i, ABS broms ur funktion, TRC off (antisladd?) och VSC, vehicle stability control (förståeligt).

OBS, jag pratar alltså om att använda bilen så här under en vecka med lugn körning. Givetvis beställer jag ny kräningshämmare.
Senast redigerat av trasigbil (1 maj 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 maj 2022
#2
felmedelandet har inget med stagen att göra.. du kan köra utan en sån   sen så är det så klart bättre med..   har kört helt utan krängare bak på några bilar och det märktes inte ens..

att lamporna lyser är för att du varit och pillat på absen antingen haft sönder något eller glömt koppla in dom igen efter du hade bort fjäderbenen.

Kör fort så hinner inget hända...

6 158 Inlägg
1 maj 2022
#3
Jag tror inte ens man får anmärkning på besiktningen om stagen till krängningshämmarna är sönder? Som sagt, du kan lika gärna köra utan. Bilen kommer kännas som den lutar lite mer när du tar kurvor skarpt men det är det enda

1 141 Inlägg
1 maj 2022
#4
Jag har fått anmärkning på bruten krängningshämmare på en volvo 740 iallafall. Men det gick alldeles utmärkt att köra bilen trots det. Hade besiktningen inte sagt något hade jag nog aldrig märkt det.


115 Inlägg
1 maj 2022
Trådstartare
#5
Growe skrev:
felmedelandet har inget med stagen att göra.. du kan köra utan en sån   sen så är det så klart bättre med..   har kört helt utan krängare bak på några bilar och det märktes inte ens..

att lamporna lyser är för att du varit och pillat på absen antingen haft sönder något eller glömt koppla in dom igen efter du hade bort fjäderbenen.

Hmm ja ABS och handbromslampan är förstås ovanligt. När du säger det så ter den sig som när jag hade en brusten ABS-krans för länge sedan, ABS-funktionen börjar tugga redan vid låg inbromsning, sen tänds lampan efter ett tag och ABS sätts ur funktion. Är kontakterna spröda eller nåt på gamla bilar? Jag var rätt så försiktig med kablarna när jag skruvade bort dem från fjäderbenet och när jag satte tillbaka dem. Har svårt att tro att jag skulle haft sönder en ABS-krans i alla fall big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 maj 2022
#6
Steff240 skrev:
Jag har fått anmärkning på bruten krängningshämmare på en volvo 740 iallafall. Men det gick alldeles utmärkt att köra bilen trots det. Hade besiktningen inte sagt något hade jag nog aldrig märkt det.

fick 2:a på min gamla 855turbo där var krängaren bak av.     jag tog bort den och bes om.. han stog där en stund och sen frågade han om jag tagit bort den.. japp sa ja... den ligger i skuffen på bilen   sen godkände han bilen. smile    sitter den där ska den vara hel men inget krav på att ha den.  och jag körde mätaren ut på den bilen många gånger test hoppade t.o.m bilen ett par gånger när jag körde lite fort över några backkrön..utan minsta problem   hade bytt den om den inte satt så förbannat tråkigt på ena sidan.  men sen märkte jag endå ingen större skillnad så sket i att montera den nya

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 744 Inlägg
1 maj 2022
#7
Går utmärkt att köra utan. Hade en 850 för en massa år sedan där den gick av på ena sidan, kändes som att köra 240 igen då... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

115 Inlägg
1 maj 2022
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Går utmärkt att köra utan. Hade en 850 för en massa år sedan där den gick av på ena sidan, kändes som att köra 240 igen då... smile

Haha låter som att ingen på garaget kör med krängningshämmare, tydligen. Skämt åsido så är det väldigt svajigt när jag svänger med bilen även i rätt låga hastigheter. Eller så kanske bilen var så redan innan big_smile

Ska åtminstone ut imorgon och se om jag skadat nån sladd till en abs-givare. pga felkoderna. Med mycket tur så kanske till och med min rätt dyra biltema-felkodsläsare rent av hittar sitt första korrekta fel! Brukar använda den rent symboliskt när bilen strular. Sen åker jag till bilverkstaden i byn och får en korrekt, det vill säga helt annan felkod än den biltema-skräpet hittade.

6 244 Inlägg
1 maj 2022
#9
Klart du ska sätta dit en ny krängningshämmare, den finns ju där för en orsak...för att hämma krängningar fram.


356 Inlägg
1 maj 2022
#10
Går absolut att köra utan både stabilisatorstag och krägningshämmare. Att köra utan ena stabbstaget är ingen större fara. Det är inte dyrt eller svårt att byta. Skruva bort två bultar en på krägningshämmaren å en på fjäder benet eller "spindeln" Sen bort med den gamla. Dit med den nya å skruva tillbaka. Ett stabbstaget kostar nog inte mer än ett par 2-300 kr på autodoc och bör inte ta längre än 20-30 min iaf smile

6 158 Inlägg
1 maj 2022
#11
trasigbil skrev:
Brådhis skrev:
Går utmärkt att köra utan. Hade en 850 för en massa år sedan där den gick av på ena sidan, kändes som att köra 240 igen då... smile

Haha låter som att ingen på garaget kör med krängningshämmare, tydligen. Skämt åsido så är det väldigt svajigt när jag svänger med bilen även i rätt låga hastigheter. Eller så kanske bilen var så redan innan big_smile

Ska åtminstone ut imorgon och se om jag skadat nån sladd till en abs-givare. pga felkoderna. Med mycket tur så kanske till och med min rätt dyra biltema-felkodsläsare rent av hittar sitt första korrekta fel! Brukar använda den rent symboliskt när bilen strular. Sen åker jag till bilverkstaden i byn och får en korrekt, det vill säga helt annan felkod än den biltema-skräpet hittade.

Biltemas felkodsläsare kanske inte klarar andra felkoder än de runt motorn, men du får väl se

* Voff voff *
10 744 Inlägg
2 maj 2022
#12
trasigbil skrev:
Brådhis skrev:
Går utmärkt att köra utan. Hade en 850 för en massa år sedan där den gick av på ena sidan, kändes som att köra 240 igen då... smile

Haha låter som att ingen på garaget kör med krängningshämmare, tydligen. Skämt åsido så är det väldigt svajigt när jag svänger med bilen även i rätt låga hastigheter. Eller så kanske bilen var så redan innan big_smile

Den sitter där av en anledning, så du bör ju förstås fixa det. Men att köra ett kortare tag utan är ingen fara, iaf inte på så vis att något skulle riskera att gå sönder. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 492 Inlägg
2 maj 2022
#13
Jag har demonterat krängningshämmare, eller camberkompensator som det hette på gamla VW typ 1, på många bilar.
Bl a på Nissan Terrano II, Suzuki Samurai, Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Lada Niva.
Aldrig fått ens en muntlig kommentar av besiktningstekniker.

Dock får man ta det lite lugnare i stora cirkulationsplatser, om man kör 3/4 varv, så man inte välter.

115 Inlägg
2 maj 2022
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
trasigbil skrev:
Brådhis skrev:
Går utmärkt att köra utan. Hade en 850 för en massa år sedan där den gick av på ena sidan, kändes som att köra 240 igen då... smile

Haha låter som att ingen på garaget kör med krängningshämmare, tydligen. Skämt åsido så är det väldigt svajigt när jag svänger med bilen även i rätt låga hastigheter. Eller så kanske bilen var så redan innan big_smile

Den sitter där av en anledning, så du bör ju förstås fixa det. Men att köra ett kortare tag utan är ingen fara, iaf inte på så vis att något skulle riskera att gå sönder. smile

Absolut. Jag kör runt med två småbarn så allt som påverkar körsäkerheten är viktigt. Däremot är det förstås bra att kunna köra bilen temporärt även om nåt behöver åtgärdas.

Tack till alla som svarat!

115 Inlägg
5 maj 2022
Trådstartare
#15
Growe skrev:
felmedelandet har inget med stagen att göra.. du kan köra utan en sån   sen så är det så klart bättre med..   har kört helt utan krängare bak på några bilar och det märktes inte ens..

att lamporna lyser är för att du varit och pillat på absen antingen haft sönder något eller glömt koppla in dom igen efter du hade bort fjäderbenen.

Du hade rätt om att det inte hade med krängningshämmare att göra.

Tog bort däcken fram och tittade abs-kablarna, ruckade lite på dem, kollade efter sprickor på abs-kransarna - inga konstigheter, satte på däcken igen och felen är borta. Märkligt.. Måste finnas nåt litet glapp i en kontakt vid abs-givarna. Det får vara så länge det fungerar smile

7 492 Inlägg
6 maj 2022
#16
trasigbil skrev:
Tog bort däcken fram och tittade abs-kablarna, ruckade lite på dem, kollade efter sprickor på abs-kransarna - inga konstigheter, satte på däcken igen och felen är borta. Märkligt.. Måste finnas nåt litet glapp i en kontakt vid abs-givarna. Det får vara så länge det fungerar smile

Precis så så har jag också gjort, men vid/med alla 4 hjulen för att få ABS-lampan att inte lysa.
Särade och smorde alla kabelskarvar helt lätt med fett.
Fick aldrig veta var felet var, men huvudsaken var att lampan slocknade.

3 376 Inlägg
6 maj 2022
#17
Utmarks-Loke skrev:
[
Biltemas felkodsläsare kanske inte klarar andra felkoder än de runt motorn, men du får väl se

Biltema säljer ingen scanner som kan läsa ABS i en Toyota.

Där finns det bara till VAG, BMW och Volvo.

Universella scanners för billig peng läser bara motorstyrdonet.
Punkt slut.

6 158 Inlägg
6 maj 2022
#18
Mossan1 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
[
Biltemas felkodsläsare kanske inte klarar andra felkoder än de runt motorn, men du får väl se

Biltema säljer ingen scanner som kan läsa ABS i en Toyota.

Där finns det bara till VAG, BMW och Volvo.

Universella scanners för billig peng läser bara motorstyrdonet.
Punkt slut.

Ja, jag hade det på känn men orkade inte kolla


Sök