4390
Sök

Batteriet läcker ström.

7 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#1
VW Caddy -06. Batteriet laddar ur, läcker ström. Ca 1 amp mätt vid en batteripol.
Bilen startar kanonbra om jag brutit strömmen, lyft av vid battetipol, när jag inte använder den.

Om jag inte brutit strömmen så går det inte att starta motorn efter 2-3 dagar.
Kollat genom att ta ur säkringar och ett och annat relä men noterar endast små ändringar i läckaget.

Kan det vara generatorn och dess dioder som inte håller tätt när motorn inte går?
Hörde något om det men kan inte komma på var, i vilket sammanhang.
Vet någon om det kan vara en rimlig förklaring?

4 503 Inlägg
23 maj 2021
#2
Lossa kablarna från gen, o mät...

3 376 Inlägg
23 maj 2021
#3
1A = ca 12w.

Ingen lampa som lyser?
I handskfacket, tex?

Visst kan det vara dioderna i generatorn..

7 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#4
Ni säger alltså att det är möjligt.
Då är frågan hur man mäter ?
Jag är ganska kass på ström.

Jag kollat så att inga lampor smyglyser.
Det finns emellertid ett larm på den men det tycks fungera. Annars har man ju hört mycket om larm och om att de bråkar.

7 492 Inlägg
23 maj 2021
#5
Har bilen draganordning?

6 159 Inlägg
23 maj 2021
#6
Om du redan mätt upp att du har 1 ampere tjuvström vet du ju hur man gör. Bara att hänga dit amperemetern igen och sedan lossa anslutningarna på generatorn och se om det ändrar sig. Akta så inte den stora kabeln kommer emot jord bara, då den antagligen har direktkontakt till batteriets pluspol.

Forummoderator
18 151 Inlägg
23 maj 2021
#7
Följer.
12-13w är ju inget som bör göra något varmt men mycket är det.
Har bilen bagage/motorrumsbelysning?

Ger inte generatorprovet något (jag är tveksam) så ryck säkringar med multimetern inkopplad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#8
Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?
Senast redigerat av niohundrasexton (23 maj 2021)

6 159 Inlägg
23 maj 2021
#9
niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

* Voff voff *
10 744 Inlägg
23 maj 2021
#10
Utmarks-Loke skrev:
niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

Dessutom... Går det åt 1A konstant där lär den iaf vara ljummen, så egentligen räcker det nog att känna på den...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 159 Inlägg
24 maj 2021
#11
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:
niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

Dessutom... Går det åt 1A konstant där lär den iaf vara ljummen, så egentligen räcker det nog att känna på den...

Ja, 12W värme borde faktiskt kännas, om det nu inte är mitt i motorblocket eller annan stor järnklump. Om man har värmekamera i mobilen borde man kunna hitta det med den, om man bara väntar ett dygn efter färd så motorn fått kallna ordentligt

7 Inlägg
25 maj 2021
Trådstartare
#12
Jag har faktiskt en värmekamera, en SEEK Thermal, att koppla till mobilen.
Ska pröva den vid tillfälle.

7 492 Inlägg
25 maj 2021
#13
niohundrasexton skrev:
Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 4 på en urtavla.

Edit = kl 16 ändrat till kl 4 = ursäkta anslutningen mellan hjärnan och fingrarna.
B t w så har jag faktiskt ett väggur som är dubbelmärkt 4 & 16.
Senast redigerat av torsen (25 maj 2021)

* Voff voff *
10 744 Inlägg
25 maj 2021
#14
torsen skrev:
niohundrasexton skrev:
Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 657 Inlägg
25 maj 2021
#15
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? :D

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv ;)
Senast redigerat av xXSammy (25 maj 2021)

De/Dem

* Voff voff *
10 744 Inlägg
25 maj 2021
#16
xXSammy skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv wink

Iofs sant... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 151 Inlägg
25 maj 2021
#17
xXSammy skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv wink

Ojdå. Vill ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
16 maj 2022
Trådstartare
#18
- Var sitter säkringen för larmet på en Caddy -06 ?
Det är väl en hängsäkring?


Sök