Narurligtvis ska man söka efter slitna leder/bussningar.
Det ska man alltid ha koll på oavsett.
Dock, brukar dom låta främst i gupp av olika slag, med olika "klang" för led och bussning.
Det hela är lite luddigt beskrivet, men jag antar att det skulle kunna menas det "donk" som uppstår om man vrider ratten fram och tillbaka med avstängd motor på dom flesta lite slitna V70N, första S60, och säkert även första S80.
Utan att vara 100% säker, tror jag det är hjälpkolven som glappar i längsled i styrväxeln när den inte har oljetryck.
Jag har hört det på åtskilliga.
Försöka fixa är nog att jaga spöken och slutar med att byta ut en fungerande, men sliten styrväxel till en ny/mindre sliten.
Nödvändigt?
Nä, inte om den fungerar fint i övrigt och är tät.
En nojig besiktningsperson utan en massa erfarenhet skulle kansle kunna sätta onödig anmärkning på det, men borde snart se ett mönster....