2640
Sök

Varvtal från Vevaxelgivare? Volvo 850

9 Inlägg
5 december 2020
Trådstartare
Tjena, jag undrar vart man kan ta varvtalssignaler på en volvo 850. Har hört  massa om abs-givare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, men det finns inga konkreta svar och vad som funkar att ta varvtalssignal ifrån. Någon som vet?

5 710 Inlägg
5 december 2020
Vad för varvtal vill du mäta?

Motorvarvtal tar du från vevaxelgivaren.
Kamaxelvarvtal tar du från kamaxelgivaren.
Hjulhastighet tar du från ABS-givare.

9 Inlägg
5 december 2020
Trådstartare
Vill mäta varvtal för att kunna koppla in i ett h regg!

2 445 Inlägg
5 december 2020
Signalen som flyttar varvräknarnålen tas från vevaxelgivaren. Men den går via styrboxen, så egentligen är det styrboxen som styr det.

Hastigheten tas antingen från växellådan (1995 och äldre) eller ABS'en(96 och nyare).
Senast redigerat av Lucif3r (5 december 2020)

9 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
Okej, jag behöver ju en pulserande varvtalssignal, tror du man kan få det via att koppla in sig på vevaxelgivaren?

2 445 Inlägg
6 december 2020
Ja, vevaxelgivaren skickar ut en "puls" i takt med svänghjulets rotation. Det exakta frekvensomfånget vet jag dock inte.

16 Inlägg
20 maj 2022
bemdo skrev:
Tjena, jag undrar vart man kan ta varvtalssignaler på en volvo 850. Har hört  massa om abs-givare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, men det finns inga konkreta svar och vad som funkar att ta varvtalssignal ifrån. Någon som vet?

Nu är det ett par år sedan men hur gjorde du och om du tog från vevaxelgivaren vilken kabel tog du ifrån?

Sök