3086
Sök

Volvo ställer om helt till elbilar

3 121 Inlägg
3 juni 2022
#61
zemet skrev:
master_lars skrev:
Nya VD:n har gjort helt om, skippar elbilar, och lägger krutet på plug-in. Polestar är de som kommer kränga Volvos elbilar, skönt att skojaren Samuelsson är borta.

Kollar man Volvos Hemsida så kan det stämma, men dem trycker ju även på att 50% av bilarna skall vara helelektriska 2025

2019
Alla vår modeller finns med laddhybrid-teknik. Vi introducerade mildhybrider och vi lanserar Volvo Recharge - vår ambition för en klimatneutral framtid.

2020
Lansering av en helt elektrifierad modelluppställing med laddhybrider och rena elbilar, med vår första elektriska SUV i spetsen, XC40 Recharge. Vårt mål är att cirka 20% av vår årliga bilförsäljning ska vara laddhybrider.

2025
Vår ambition är att cirka 50% av bilarna vi säljer ska vara helt elektriska till år 2025 och de andra 50% ska vara hybrider.

2040
Vår vision är att hela vår värdekedja ska vara klimatneutral enligt de uppsatta målen i Paris-avtalet.


Vad 2040 visionen innebär för typ av drivlina tycker jag inte riktigt framgår. Men det verkar ju helt klart som att Volvo har backat från sitt mål att bara sälja el bilar 2030

Fortfarande skriver Volvo att de inte kommer tillverka dieselmotorer efter 2023 och att sista motorgenerationen för bensin är utvecklad och fler kommer inte att tas fram.
Dvs troligen otroligt hög värdeminskning för den som köper en ny hybrid eller fossilmaskin idag.


"2025 är målet 100% elbilar" hittar jag i Volvos vision, har de tagit fram någon ny text sista veckorna?


1 146 Inlägg
3 juni 2022
#62
Japp och alla kontrakt för diesel etc har blivit uppsagd från 2023,  så de går stenhård inför det. De väntar bara in den nya plattformen för att helt elektrifiera, de kommer börja med XC90

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
3 juni 2022
#63
amazinjoey skrev:
Japp och alla kontrakt för diesel etc har blivit uppsagd från 2023,  så de går stenhård inför det. De väntar bara in den nya plattformen för att helt elektrifiera, de kommer börja med XC90

blir rolig begagnat marknad när det bara blir elbilar som säljs..    men det är bra för mig för då ökar priset på bränslebilarna.

för att köpa en 10år gammal elbil är ju som att gå runt med en osäkrad handgranat i handen på en isig blöt knölig is och tro att det kommer gå bra och att man har alla delar kvar av kroppen när man gått runt där 10min smile
det har ju inte så mycket med olika bilmärken att göra utan bara att batterikostnaden är så ofantligt hög så när dessa behöver bytas krossas bilarna direkt.

det är då skoj att satsa pengar på en bil som hela tiden är ett batteri haveri bort för att vara värd 0kr

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 603 Inlägg
3 juni 2022
#64
Growe skrev:
amazinjoey skrev:
Japp och alla kontrakt för diesel etc har blivit uppsagd från 2023,  så de går stenhård inför det. De väntar bara in den nya plattformen för att helt elektrifiera, de kommer börja med XC90

blir rolig begagnat marknad när det bara blir elbilar som säljs..    men det är bra för mig för då ökar priset på bränslebilarna.

för att köpa en 10år gammal elbil är ju som att gå runt med en osäkrad handgranat i handen på en isig blöt knölig is och tro att det kommer gå bra och att man har alla delar kvar av kroppen när man gått runt där 10min smile
det har ju inte så mycket med olika bilmärken att göra utan bara att batterikostnaden är så ofantligt hög så när dessa behöver bytas krossas bilarna direkt.

det är då skoj att satsa pengar på en bil som hela tiden är ett batteri haveri bort för att vara värd 0kr

Till skillnad från tex ett motorras på en gammal 5-serie eller växellådsras på en V70 menar du? lol

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 146 Inlägg
3 juni 2022
#65
Brådhis skrev:
Growe skrev:
amazinjoey skrev:
Japp och alla kontrakt för diesel etc har blivit uppsagd från 2023,  så de går stenhård inför det. De väntar bara in den nya plattformen för att helt elektrifiera, de kommer börja med XC90

blir rolig begagnat marknad när det bara blir elbilar som säljs..    men det är bra för mig för då ökar priset på bränslebilarna.

för att köpa en 10år gammal elbil är ju som att gå runt med en osäkrad handgranat i handen på en isig blöt knölig is och tro att det kommer gå bra och att man har alla delar kvar av kroppen när man gått runt där 10min smile
det har ju inte så mycket med olika bilmärken att göra utan bara att batterikostnaden är så ofantligt hög så när dessa behöver bytas krossas bilarna direkt.

det är då skoj att satsa pengar på en bil som hela tiden är ett batteri haveri bort för att vara värd 0kr

Till skillnad från tex ett motorras på en gammal 5-serie eller växellådsras på en V70 menar du? lol

Lite samma som jag tänker, folk klagar på batterikostnaden, den har fan gått ner mer än 75% senaste 15 år sen. Och byta batteri kostar fan mindre än byta motorn i en halvmodern bil… byt motor på en 2.0 tfsi kostar fan 60K+

4 152 Inlägg
4 juni 2022
#66
amazinjoey skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

blir rolig begagnat marknad när det bara blir elbilar som säljs..    men det är bra för mig för då ökar priset på bränslebilarna.

för att köpa en 10år gammal elbil är ju som att gå runt med en osäkrad handgranat i handen på en isig blöt knölig is och tro att det kommer gå bra och att man har alla delar kvar av kroppen när man gått runt där 10min smile
det har ju inte så mycket med olika bilmärken att göra utan bara att batterikostnaden är så ofantligt hög så när dessa behöver bytas krossas bilarna direkt.

det är då skoj att satsa pengar på en bil som hela tiden är ett batteri haveri bort för att vara värd 0kr

Till skillnad från tex ett motorras på en gammal 5-serie eller växellådsras på en V70 menar du? lol

Lite samma som jag tänker, folk klagar på batterikostnaden, den har fan gått ner mer än 75% senaste 15 år sen. Och byta batteri kostar fan mindre än byta motorn i en halvmodern bil… byt motor på en 2.0 tfsi kostar fan 60K+

Jag håller med, de där argumentet haltar lite. Iaf på mer moderna el bilar. första generationen leaf har ju ganska stor försämring på batteriet efter några år men jag har inte sett motsvarande för tex Tesla.  Biltillverkarna börjar ju ge 10 års garanti på batteri nu mm dessutom så bör vara relativt bra batterier dem stoppar i.


1 510 Inlägg
5 juni 2022
#67
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

3 374 Inlägg
5 juni 2022
#68
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Håller med dig, jag älskar förbränningen motorer. Gillar inte direkt elbilar, men på min vardags bil saab 9 3 är varken rolig eller låter roligt. Vardags bilen kvittar vad den drivs med enligt mig. Jobbiga är att man köper bilar för 25-50k, känns som lagom stor elbil för de pengarna kommer dröja, om de ens kommer bli så billiga?..


1 146 Inlägg
5 juni 2022
#69
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Leafen hade ingen batterikylning, batterierna blev varma å därav dåligt liv :d


Low skrev:
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Håller med dig, jag älskar förbränningen motorer. Gillar inte direkt elbilar, men på min vardags bil saab 9 3 är varken rolig eller låter roligt. Vardags bilen kvittar vad den drivs med enligt mig. Jobbiga är att man köper bilar för 25-50k, känns som lagom stor elbil för de pengarna kommer dröja, om de ens kommer bli så billiga?..

Om din Saab 9-3 är tråkig så är det nog dags för dig att skaffa ett trim!  De är bland de roligaste bilarna att köra, grymt chassi och med lite effekt så är den riktigt fin


De kommer bli så billiga, men beroende hur mycket du kör så kan det var mer förmånligt att leasa en elbil.

Tex MG Ev bil låg för 2999kr i månaden med 1500 mil per år. Då ingick skatt å försäkring oxå.   Om du tex kör 120 mil i månaden, dryga två heltankar så har du lagt nästan lika mycket i bräsnle som det hade kostat dig att äga en el bil. Räknar du in slitage etc, då är de dyrare med din gamla saab

3 374 Inlägg
5 juni 2022
#70
amazinjoey skrev:
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Leafen hade ingen batterikylning, batterierna blev varma å därav dåligt liv :d


Low skrev:
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Håller med dig, jag älskar förbränningen motorer. Gillar inte direkt elbilar, men på min vardags bil saab 9 3 är varken rolig eller låter roligt. Vardags bilen kvittar vad den drivs med enligt mig. Jobbiga är att man köper bilar för 25-50k, känns som lagom stor elbil för de pengarna kommer dröja, om de ens kommer bli så billiga?..

Om din Saab 9-3 är tråkig så är det nog dags för dig att skaffa ett trim!  De är bland de roligaste bilarna att köra, grymt chassi och med lite effekt så är den riktigt fin


De kommer bli så billiga, men beroende hur mycket du kör så kan det var mer förmånligt att leasa en elbil.

Tex MG Ev bil låg för 2999kr i månaden med 1500 mil per år. Då ingick skatt å försäkring oxå.   Om du tex kör 120 mil i månaden, dryga två heltankar så har du lagt nästan lika mycket i bräsnle som det hade kostat dig att äga en el bil. Räknar du in slitage etc, då är de dyrare med din gamla saab

Ljud mässigt så är det inte direkt vackert.  Men kör egenskaper är helt okey med saab 93 sc.

Leasing eller avbetalningar på bilar håller jag mig borta ifrån. Kör inte jättemycket typ 700-1000mil per år.


Forummoderator
18 013 Inlägg
5 juni 2022
#71
Mercedes går lite mer försiktigt fram. De nöjer sig med att sluta stoppa i manuella växellådor tills vidare. big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 146 Inlägg
5 juni 2022
#72
Low skrev:
amazinjoey skrev:
trubbelturbo skrev:
Tesla Model S, som väl kan sägas vara den första "riktiga" elbilen, (med räckvidd som går att ta på allvar). började ju säljas för ganska exakt 10år sedan (shit vad tiden går 😯). Finns det någon statistik eller några siffror på hur väl batterierna har hållit ihop, med avseende på räckvidd och funktion?

Sen är det bara att acceptera, i vanliga personbilar så har förbränningsmotorn ingen framtid. Väger man för- och nackdelar med förbränningsmotor kontra elmotor så tippar vågskålen mer och mer över till elbilens fördel i takt med att tiden går.

Förbränningsmotorer med "karaktär", exempelvis en högvarvig Hondamotor eller en LS-v8:a i all ära, men exempelvis en Volvo S90 med en D4... Hur spännande är det? Då kan det ju lika gärna kvitta.

Leafen hade ingen batterikylning, batterierna blev varma å därav dåligt liv :d


Low skrev:

Håller med dig, jag älskar förbränningen motorer. Gillar inte direkt elbilar, men på min vardags bil saab 9 3 är varken rolig eller låter roligt. Vardags bilen kvittar vad den drivs med enligt mig. Jobbiga är att man köper bilar för 25-50k, känns som lagom stor elbil för de pengarna kommer dröja, om de ens kommer bli så billiga?..

Om din Saab 9-3 är tråkig så är det nog dags för dig att skaffa ett trim!  De är bland de roligaste bilarna att köra, grymt chassi och med lite effekt så är den riktigt fin


De kommer bli så billiga, men beroende hur mycket du kör så kan det var mer förmånligt att leasa en elbil.

Tex MG Ev bil låg för 2999kr i månaden med 1500 mil per år. Då ingick skatt å försäkring oxå.   Om du tex kör 120 mil i månaden, dryga två heltankar så har du lagt nästan lika mycket i bräsnle som det hade kostat dig att äga en el bil. Räknar du in slitage etc, då är de dyrare med din gamla saab

Ljud mässigt så är det inte direkt vackert.  Men kör egenskaper är helt okey med saab 93 sc.

Leasing eller avbetalningar på bilar håller jag mig borta ifrån. Kör inte jättemycket typ 700-1000mil per år.

Ljudmässigt så kan du få den låta riktigt Nice med 3.5 tum dp och 4 tum resten…. Låter inte som en Saab då


Sök